Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
/
FEMTEKAPITLET
Två naturer i en person
66Från fäderna (Abraham, David) är Kristus
kommen efter köttet (till sin mänskliga natur),
han som är över allting Gud, högtlovad i evighet,
amen99. — Paulus.
Skriften lär, såsom vi visat, att Jesus Kristus är sann människa
och sann Gud. Skriften lär ock på samma gång lika klart och tydligt,
att Jesus Kristus i sin person, som är en enda, förenar den gudomliga
och den mänskliga naturen (Jh. 1: 14; Kl. 2: 9; 1 Tm. 3: 16), vilket
framgår bland annat av de namn skriften tilldelar honom, av vilka
några äro tillämpliga endast på den gudomliga naturen, ss. Gud,
Guds Son, Ordet; andra endast på den mänskliga, ss. Människan,
Människans son, Timmermanssonen, och åter andra på den av båda
naturerna förenade personen, såsom Kristus, Immanuel, Konung, Herre.
Föreningen av Kristi gudomliga och mänskliga natur, till vilken
man sökt ett motstycke i föreningen mellan anden och kroppen hos
människan, är en outransaklig hemlighet. Dess möjlighet anses dock
ligga i människans medskapade likhet med Gud, i det naturliga
gudabelätet hos människan. Blott med ett förnuftigt väsen kunde Guds
Son förena sig till en person.
Enheten av de båda naturerna framgår vidare av följande
förhållanden. Kristus talar alltid om sig själv i ental (jag, mig, mina).
Bibelns författare använda aldrig flertalsformen om honom (vi, oss,
våra). Såväl gudomliga som mänskliga egenskaper och handlingar^
tillskrivas den ene ende Kristus.
509
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>