- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
615

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lag i deras hjärta, att borttaga stenhjärtat och giva dem ett hjärta av
kött, att giva dem en "ny ande i deras bröst" (Jer. 24: 7; 31: 33; 32:
39; Hes. 11: 19, 20; 36: 26, 27).

Både Moses, David, Jeremia, Hesekiel och andra Guds profeter
hade sin blick riktad på en ny dag, då bokstavens ämbete som dödar
skulle lämna rum för Andens, som är liv. Med den messianska
tidsåldern, med Kristus, upprättas "himmelriket" på jorden. De utvärtes
formerna och rituella bruken träda tillbaka, och huvudfrågan blir en
"ny ande", ett "nytt hjärta", lagen icke på tavlor av sten, utan
"skriven i människornas hjärtan." "Hjärtats omskärelse", om vilken
Moses talar, blir grundvillkoret för medborgarrätt i "himlarnas rike."
Endast de pånyttfödda äro "rikets söner." Alla de övriga äro "den
ondes söner" och tillhöra icke riket. Pånyttfödelsen blir det inre och
dopet det yttre råmärket mellan Kristi rike och världen.

Nya testamentets språkbruk är, i fråga om pånyttfödelsen,
rikhaltigt, såsom vi sett händelsen vara i fråga om Guds attribut, Kristi
gudom, synden, försoningen och utkorelsen.

Människans nyskapelse av Anden kallas födelse, åter födelse
(pa-lingenesia, Tt. 3: 5). Gennao, grundlägga liv, avla, framföda, föda,
gennaomai, avlas, födas, användas om pånyttfödelsen 15 gr. av
Johannes (Jh. 1: 13; 3: 3, 5, 6, 7, 8; 1 Jh. 2: 29; 3: 9; 4: 7; 5: 1, 4, 18).
Det heter "födas av Gud" (Jh. Is 13; 1 Jh. 3: 9; 4: 7; 5: 1, 4, 18),
av Jesus Kristus (1 Jh. 2: 29), ovanifrån (anåthen, Jh. 3: 3, 7), av
vatten och Ande (Jh. 5: 5), av Anden {]\i. 3: 6, 8). Anagennao,
åter-föda, pånyttföda, och anagennaomai, återfödas, pånyttfödas (av Gud
Fader, genom sanningens ord) användas av Petrus (1 Pt. 1: 3, 23).
Förändringen betecknas vidare med uttryck, sådana som Guds verk,
skapelse av Gud (poiäma, Ef. 2: 10) skapelse, nyskapelse (ktisis,
ktisma, Gal 6: 15; 2 Kor. 5: 17), uppståndelse, uppväckelse, övergång
från död till liv (anasthasis, Jh. 5: 21, 24, 25; Rm. 6: 13; Ef. 2: 5,
6; Ub. 21: 6), en kallelse från mörker till ljus (Ef. 5: 8; 1 Pt. 2: 9),
ett öppnande av den blindes ögon (Ag. 26: 18; 1 Jh. 2: 8—11), en
hjärtats omskärelse (peritomä, Rm. 2: 28, 29; Kol. 2: 11, 12).

Nya födelsen ställes i ren motsats till den naturliga, som är en
födelse av "kött" (ek sarkos) av "blod", av "kötts vilja", av "mans
vijja". Pånyttfödelsen är en övernaturlig, gudomlig handling.

Pånyttfödelsen är en förändring, på vilken följande bestämningar
äro tillämpliga: 1) försiggående i människans innersta livsgrund, i
hennes hjärta eller härskande livsriktning (Ps. 51: 10; Jes. 11: 19;

615

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0621.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free