- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
788

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petrus eller Paulus döpte alltid personligen (Ag. 10: 48; 1 Kor. 1:
14). Vad skulle hindrat dem för sådant ändamål låta en diakon
tjäna? Sådant sker stundom även i våra dagar. Men diakonernas
första och egentliga uppdrag gäller tillsynen i yttre hänseende om
de fattiga och behövande, de sjuka, lidande, glömda och förbisedda
i församlingen samt vården om församlingens ekonomi eller
penningeangelägenheter.

De egenskaper, som skriften gör till oundgängliga förutsättningar
hos en diakon, äro mycket beaktansvärda. Först och främst skall en
diakon vara en man, som är full av Ande och vishet, har ett gott
rykte om sig, så inom som utom församlingen. Endast män med
obefläckad sköld kunna komma i fråga, sedligt rena, tadelfria och
oförvitliga personer (Ag. 6: 3; 1 Tm. 3: 10). Det är första
synpunkten. Det är i nya testamentet ingen gång fråga om, huru mycket
pengar en person skall hava för att kunna bliva eller vara diakon.
I Guds rike finnes ingen vikt, som bestämmer människovärdet efter
penningemått. Fattig eller rik, är människan duglig, då hon har Guds
Ande, trons hemlighet i ett gott samvete samt ett obefläckat namn;
fattig eller rik, är människan oduglig, då hon saknar tron, är oandlig
och omoralisk. Diakonbefattningen är hänvisad till yttre, timliga,
ekonomiska förrättningar, men skriften säger, att diakonerna skola
vara andliga, män "fulla av ande och visdom99. Om Stefanus heter det,
att han var en man "full av tro och den Helige Ande99. (Ag. 6: 3, 5).
Således sedligt fläckfria namn, verkligt andliga personer, kloka,
insiktsfulla, förståndiga män. Vidare uttalar sig skriften emot ungdom
och oförfarenhet, när det gäller ett så viktigt uppdrag. "Diakonerna
skola först prövas; sedan må de tjäna, om de äro oförvitliga" (1 Tm.
3: 10). "Ty de som hava tjänat väl" — heter det vidare — "vinna en
god ställning och mycken frimodighet i den tro, som är i Kristus
Jesus" (1 Tm. 3: 13).

Att Paulus tänker sig diakonerna såsom stadgade och till mogen
ålder komna män, framgår därav, att han talar om dem såsom
familjefäder samt säger, att de böra vara detta. "Diakonerna böra vara
en enda kvinnas män, som väl förestå sina barn och egna hus" (1 Tm.
3: 12). En diakon har att styra och ställa med många människor
samt att deltaga i vården och förvaltningen av församlingens
egendom och medel. Kan ’han icke vårda sitt eget hus, hur skall han
kunna deltaga i vården om Guds församlings tillhörighet? Kan han

•788

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0794.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free