- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
923

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

biblisk församling, så hade väl punkten om dopet fått stå kvar, såsom
ock mötet en gång, nyss förut, beslutat. Men vad har nu allt detta
med öppen och sluten kommunion att beställa? frågar någon. Vi
svara: Nattvarden sammanhänger med frågan om dopet och de båda
med frågan om församlingsgemenskapen, och därför hava vi talat om
allt detta, och det så mycket mera, som mera berörda
församlingsordning just väckt frågan om den öppna kommunionen till liv ibland
oss för närvarande.

Vi hava påpekat, huru allmänt den sanningen varit och är
uppfattad, att man genom dopet blir medlem av församlingen. Lika allmänt
uppfattas den sanningen att dopet är föregående i förhållande till
nattvarden och att således den, som äger att deltaga i nattvarden, skall
först vara döpt och medlem av församlingen. I den grekisk-katolska
kyrkan, där nattvarden, såväl som dopet, gives de späda barnen, döper
man likväl barnen först och giver dem sedan nattvarden. I den
romersk-katolska kyrkan döpas barnen såsom späda, men erhålla
nattvärden första gången vid 7—8 års ålder. I den lutherska kyrkan
döpas barnen i deras späda ålder, då däremot konfirmationen och "den
första nattvardsgången" försiggå vid 14—15 års ålder.
Metodistkyrkan döper de späda barnen, men släpper ingen till nattvarden, som ej
är kommen till mogen ålder. Så göra även alla andra barndöpande
kyrkosamfund. Att baptisterna först döpa och upptaga i
församlingsgemenskap och sedan giva tillträde till Jesu bord, är ju en känd sak.
Bevisar nu detta, att denna allmänna uppfattning är riktig, därföre att
den är allmän? Ingalunda; men det, som vi anfört, visar, att den,
som icke vidbliver, att man genom dopet blir församlingsmedlem samt
att man skall döpas, innan man deltager i Jesu dödsåminnelse, i dessa
stycken kommer i strid med hela den kända kristenheten och bekänner
sig icke fatta det, som synes i alla tider hava varit så enkelt och
sol-klart, att det gärna icke kunnat föranleda till några olika meningar.
Att ett "fritt kyrkomöte" i Stockholm skulle helt och hållet förbise
det, som alla kyrkomöten och kyrkosamfund i världen tydligen fattat,
var åtminstone oväntat och överraskande, helst de män, som först
uppsatte ofta omtalta* församlingsordning, även sågo denna sak med
samma ögon, som de kristna i alla tider.

"Men", säger någon, "då det nu är en allmänt erkänd sak, att man
genom dopet erhåller församlingsgemenskap samt att man först skall
döpas och sedan deltaga i nattvarden, så kan ju ingen nattvard före-

923.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0929.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free