- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
39

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

39

bilder. Den närmare kritiken av
»Prästen» som filmdrama låta vi anstå
till nästa nummer och ett annat
omdöme med odisputabel kompetens,
medan vi här endast konstatera att
Victor Sjöström som regissör av
denna nya Svenska Biografteaterns
film står fullt på höjden av det
förträffliga ban förut hunnit skapa på
sitt nva område, där han redan rör sig
med mästarens hela suveräna
ledighet. Men så har ban också i Egil Eide
som styckets huvudperson haft en
kung att .flytta, som bör ha gjort
honom spelet angenämt. Dock, det var ju ej meningen att föregripa kritiken, här några ord
blott för att introducera stycket och några karaktäristiska klipp ur den intressanta nyheten.

Kinematografrättens Källor.

Ett första samlingsverk..

I denna tidnings spalter har det
förlän nu varit tillfälle att påpeka, huru
kine-matografiens och därpå vilande näringars
snabba utveckling uppställt rättsproblem, som
fått sina mer eller mindre tillfälliga
lösningar på olika håll i världen, och att
härigenom hopat sig ett redan vittomfattande
material, vars samlande och bearbetande
kräver sina specialister, och för dessa öppnas
ett nytt vetenskapligt arbetsfält.

Att detta hittills fått ligga tämligen
oplöjt, är icke att förundra sig över. En
tysk rättslärd, som dock lagt under sig en
stor del av fältet, klagade för den, som skriver
dessa rader, att han varit färdig med ett
större samlingsverk »för ett år se’n, men
sedan dess har så mycket nytt kommit till,
att hur jag än arbetar, blir boken för var
dag allt mera ofärdig». Nu har dock boken
kommit, ocli »färdig» är den så till vida,
som den inregistrerar sitt stoff intill mitten
av fjolåret. Författaren är en medlem av
Berlins juridiska fakultet Av Albert Helhvig,

vars namn torde vara synnerligen bekant i
fackkretsar, och den 250 sidor starka
volymen (utgiven som femte häfte i
Liehtbühnen-Bibliothek) bär titeln »Rechtquellen des
öffentlichen Kinematographenrechts». Såsom
rubriken anger, utgör den till väsentlig del
en systematisk sammanställning av lagar,
lagförslag och förordningar av skilda slag,
berörande rättsförhållanden i avseende på
vad vi på svenska bäst sammanfatta i ordet
»biografväsen». Givetvis har förf.
fullständigast samlat det rikt skiftande tyska
materialet, men 0111 också den övriga
kulturvärlden icke är uttömmande representerad,
sträcker sig överblicken över det från tysk
synpunkt utländska så vida som till Österrike,
Schweiz, Italien, Belgien, Frankrike, Sverge,
Norge, England och Förenta Staterna. Och
detta långt in i detaljer. Redan denna
egenskap av så komplett uppslagsbok gör det
Hellwigska verket till en oumbärlig hjälpreda
för var och en, som i offentligt uppdrag har
med biografväsendet att. skaffa, och till ett

»Dömen icke, sä uaröer I icke äömäa!»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1914/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free