- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 17. Taglioni-Trolle /
5

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Taglioni, Marie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

T a g 1.1 o i>i i, Marié.

märkelse rönte hon sedermera i Moskwa och Petersburg,
der hon länge uppehållit sig. En utflygt företog hon om
sommaren 1841 till Stockholm, der bon under September
gaf flera representationer.

Uet var i IJEleve de TAmour, som hon först uppträdde
i Stockholm. Förtjusningen var allmän. Man tyckte sig
tillförene aldrig hafva sett någon verklig dans, ocb att allt
annat ej förljenade namn deraf. Denna dans bestod ej af tours
de force, pirouetter, entrecbats eller dylikt; hennes dans
var en lek af Behagen, erinrande om Cbaritcrna, dà de
al-terno terram qitatiunt pade, såsom Horatius sjunger, — om
eljest man vill medgifva, att denna yngsta bland Gracerna
ens vidrörde jorden, ty sà lätt, så sylphidiskt sväfvande
syntes hon. Ehuru enkel och anspråkslös sjelfva balettens
composition var, märktes dock redan från första scenen,
att anordningen var gjord af någon bland konstens mästare.
Såsom sådan har äfven Hr Taglioni, fadren, varit under flera
decennier erkänd af Europa. Äfven Sverige eger af hans
talent flera oförgätliga minnen från fordom. Jemte dottren
framropades han efter Divertisscmentets slut. I en loge på
första raden såg man den nya Terpsichores mormor,
enkefru Karsten, hennes moder ocb öfriga anhöriga.

Sedan uppträdde hon i Robert af Normandie. Scrihe
har i tredje acten af denna Opera inlagt en dramatisk effect
af alldeles ny ocb egen art. Styckets hjelte skall, för alt
rädda brud och heder, träda i förbund med okända makter.
Han begifver sig ensam, vid midnatten, till ett öde kloster,
för att vid Rosalias graf bryta den "magiska gren", med
hvars tillhjelp han skall blifva herre öfver menniskor och
händelser. Han omgifves af förföriska väsenden, som vilja
locka honom till företagets utförande. Men på samma gång
vaknar en aning, att alltsammans är ett afgrundens
gyckelspel, ämnadt blott till hans förderf. Hans goda ande
varnar honom under hans moders bild; vid hvarje försök att
bryta den magiska grenen ryser han tillbaka, och uppfylld
af fasa vill ban slutligen öfvergifva det förfärliga rummet,
utan att hafva vunnit det mål, för hvars ernående ban
begifvit sig dit. Då synes en skepnad af så omotståndlig
tjusning, att Robert känner sig fjettrad liksom af cn
förtrollning. Han är besegrad af hennes bedjande blickar, hennes
hänförande väsen; vid hennes åsyn glömmer han alla
varningar; hvarje skräckbild är försvunnen; och bevekt af hennes
stumma böner låter ban föra sig till Itosalias grafvård, der
han bryter den mystiska grenen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:30:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/17/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free