- Project Runeberg -  August Blanche och hans samtid /
220

(1892) [MARC] Author: Nils Erdmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10. Blanche såsom författare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220

BLANCHE SÅSOM FÖRFATTARE.

stod det spanska ordet Hierro (jern), liksom för att säga, att
han med svärd i hand hade för den nya romantiska skolan
inkräktat den franska scenen. Herr Blanche skulle nästan
ha lof att eftergöra detta. Hans skådespel Läkaren var det,
som gjorde första breschen på den kungliga Stockholmska
teaterns tredubbelt befästade intolerans och högförnämhet.»

Ja, sjelfva poeterna strängade sina lyror. Cramer skref
om Blanche följande granna strofer:

»Den svenska dramatiken fjettrad låg,
Ansträngde efter luft förgäfves viljan;
Ty styrde någon ut på diktens våg
Att kämpa för den fosterländska tiljan,
Hans sångmö inga gyllne trådar spann,
Han ingen ära, inga lagrar vann.
Då sprängde du med snillets kraft den dam,
Som hittills trotsat mångens hopp och möda.
De taflor, du på scenen rullar fram,
De lefvande som morgonrodnan glöda!
Thalia öppnade för dig sin famn;
I konstens tempel ristades ditt namn.»*

Hvar låg då hemligheten i August Blanches dramatik?
Jo, i hans mästerliga teknik, i hans qvickhet, hans jemna
goda humör, hans uppfinningsrika hjerna. Han egde, hvad
som felades en Nicander, en Stagnelius, »connaissance de
planches», kännedom om scenen. Han visste, hur en pjes
skulle vara gjord för att spelas; han diktade aldrig läsedramer,
stora deklamationsnummer; nej, innan han skref, tänkte han
alltid först, hur repliken skulle »göra sig» i ett samtal på
scenen. Ofta nog lämpade han sin typ efter aktörerna. Så
till exempel skapade han för Stjernström Dardanell och
Kolar-Knut i sagospelet Döden fadder och för Fredrik Deland sina
ypperliga kälkborgare, Filman, Konjander, Bautastenius,
Blackstadius. Ofta nog lånade han ideerna från utlandet, tog
hvar det kunde passa sig en tysk eller fransk pjes,
omarbetade vissa scener, utarbetade nya, gjorde den så lokal,
att stockholmarne förstodo den, och fram ur denna process

* En återuppstånden skämtare, camera-obscura-bilder af M.
Cramér, utgifna af B. Schöldström.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:49:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blanche/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free