- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
37

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1936 - Hermann Hesse: Nya tyska böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NYA TYSKA BÖCKER

minner en smula om fransmannen Francis
Jammes, liksom denne är han en idylliker och
franciskansk lovsjungare av naturen och ett
oskyldigt liv, han målar gärna mot
guldbakgrund och verkar ofta charmfull och vinnande
på läsaren, ibland också en smula för
barnslig. Naturligtvis: Jammes är den större, han
har, även där han är nog så barnslig,
syd-länningens erfarenhetsmättade lättja och har
en mycket mer objektiv och bestämd religiös
tro än tysken Schnack. Men släktskapen är
ändå uppenbar, och mitt i efterkrigstidens oro
och sorger har Schnack funnit en stor
läsekrets. Det finns vackra, kärleksfullt utförda
bilder i hans romaner, och han har en god
kontakt med det frankiska landskapet och dess
människor.

De historiska och biografiska romanerna
äro kanske mer än en modeföreteelse; det
skulle vara intressant att någon gång ge en
djupare förklaring till att de nu så pockande
framträda. Sannolikt sammanhänger det med
att den historiska vetenskapen blivit
tvivelaktig och suspekt. Denna vetenskap har,
allteftersom den försökte närma sig
adertonhundratalets vetenskapliga ideal, den "exakta"
forskningen, blivit till ensamma förströelser
bland fackmän och ren källforskning, medan
den egentliga historieskrivningen blev alltmer
suspekt. I stället överlät man — med vissa
vackra undantag, lyckligtvis! — åt dels
diktarna, dels de politiska eller filosofiska
följetongsförfattarna uppgiften att skriva historia.
Mellan en genomsnittsroman och en
genomsnittsbiografi eller historisk skildring finns
numera just ingen skillnad. Den läsande
allmänheten, som alltid med rätta är mycket
intresserad av historiska och biografiska
böcker, ser inte ogärna, att den på detta
bekväma, ofta spännande och amusanta sätt
blir upplyst om historieskrivningens föremål
och älskar nu som alltid speciellt den
sentimentala biografien, i vilken författaren till-

talar sin hjälte lovprisande eller förmanande,
beklagande eller moraliserande. Den stora
massan sådan litteratur befinner sig på en
så låg nivå, att senare tider komma att skratta
åt den. Men bland alla dessa massor finnas
också några enstaka arbeten av högre andlig
rang och av verklig konstnärlig hållning.
Några skall jag här nämna, som "Francisco
de Goya" av Manfred Schneider (Paul Lists
förlag). Han berättar målaren Goyas liv och
ger med många fint studerade detaljer en bild
av det dåtida Spanien, framför allt av det
förfallna hovet och kungahuset, vid vilket
Goya levde som hovmålare. Viktigare är
emellertid den store konstnärens inre
utveckling från en skicklig virtuos till en visionär
tolkare, från en temperamentsfull livsnjutare
till en kritisk iakttagare och domare över det
sociala livet, och därifrån till en inte längre
dömande och moraliserande v.isionär och
förkunnare.

Ett annat arbete inom denna genre är
Heinrich Manns "Jugend Heinrich IV."
(Que-rido). Det spelar i en tid och en miljö, från
vilken vi äga ovanligt många åskådliga
uppteckningar av samtida. Av dem har författaren
använt sig för att skildra livet i Paris’ Louvre
under kungarna Karl IX och Henrik III och
den förfärliga Katarina Medicis faktiska
regemente, och han har gjort det med en mängd
tokiga och pikanta detaljer på sitt virtuosa,
kloka och en smula åt det groteska och
karikerande tenderande sätt. Erotiken spelar här
en stor roll, kanske alltför stor, eftersom det
i regel är frågan om en materiell, brutal
erotik — under alla omständigheter var det
sinnliga elementet i den store Henrik IV :s liv och
karaktär tillräckligt stort för att motivera
detta. Den största delen av den högst
spännande romanen uppfylles av Henriks årslånga
fängelsetid efter Bartholomeinatten i Louvre,
som inleddes under den gamla
giftblander-skans ögon, och av hans underbara förmåga

37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free