Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1936 - Artur Lundkvist: Böcker från England och Amerika
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ARTUR LUNDKVIST
form, avbruten av blodiga
svartsjukeuppträden. Han målar Buenos Aires sådant det
var i hans ungdom, med ett myller av hästar,
ryttare, boskapsvagnar och prostituerade, med
hotell där gästerna låg på sina sängar för
öppna dörrar, iklädda stövlar och sporrar,
och ropade efter drinkar. Han skildrar en ritt
vid Paraguaygränsen efter ett fyraårigt krig;
apelsinerna ruttnade i högar Under träden,
stigarna var nästan igenvuxna, det fanns inga
män och inga hästar kvar, men han mötte
skaror av kvinnor, barfota, i säcklika
klänningar, alla rökande tjocka cigarrer, vilka de
tände på facklan som en av dem gick före
med för att skrämma undan jaguarer; de bar
korgar med apelsiner på huvudet och ropade
skrattande åt honom: "Vi behöver karlar
allihop!"
Sedan följer en rad spanska och
marockanska motiv, fascinerande och färgklara som
Goyas ungdomsmålningar. Han rör sig med
samma suveränitet i dessa land och bland
dessa folk; ett fullgånget mästerverk är
sålunda stycket om den fattige budbäraren
Amarabat som av kalifan i Rabat blir sänd
till sultanens läger nere i Tafilet med en skål
med guldfiskar i. På några få sidor stiger det
växlande marockanska landskapet fram under
Amarabats vandring, och mycket av det
arabiska psyket träder samtidigt i dagen,
bokstavstroheten och den lilla list varmed gud
och överhet bedrages, passiviteten och det
halsstarriga heroiska framhärdandet, som
bottnar i samma fatalistiska likgiltighet. Slutligen
nämner jag tre av de allra styvaste
prestationerna i denna vägande samling. "In a
German Tramp" ger en sällsamt genomlyst
bild av besättningen, passagerarna och
förhållandena på en tysk lastbåt, med tristessen
och stupiditeten så intensifierade att det
skänker ett slags konstnärlig befrielse.
"Beat-tock for Moffat" berättar om en döende skottes
hemfärd i sällskap med hustrun och brodern
från det rykande London till det älskade
höglandet, där döden infinner sig vid en
järnvägsstation i hällande regn; de tre människornas
förnimmelser och tankar under denna resa
i dödens närhet bildar en hel studie i skotskt
psyke med dess egenartade sammansättning
av materialism och fantasteri. "Harboured"
skildrar Joseph Conrads begravning på den
engelska strandkyrkogården, en
landskapsmålning med det förflutnas hägringar och ekon
närvarande som skuggor och undertoner, i sig
själv en mäktig, halvt outsagd hyllning till
diktarbrodern.
Om många år ska man troligen läsa
Cun-ninghame Graham som en av de mindre
klassikerna från vår tid, på grund av hans
konstnärlighet och hans samvetsgranna förvaltande
av ovanliga motivtillgångar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>