- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
899

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECExNSIONER

Vinjett av Adolf Hallman till Charles Baudelaires "Les Fleurs du Mal".

i akvarell och tusch, återgivna i utmärkt
offsettryck. Hallman utvecklar här vidare på ett
glansfullt sätt sin illustrationsteknik från
Mau-passants "Boul de suif". Någon djupare
tolkning av de baudelaireska dikternas svårmodiga
demoni har han inte varit mäktig, och de
morbida inslagen i hans symbolik framkallar inte
några rysningar. Vällusten blir hos Hallman
till kräsen sensualism, som med kännarskap
drar konturerna kring en naken kvinnokropp
eller ett pikant midinettansikte. Som gammal
parisare har konstnären inte försummat att
föra in den parisiska stadsbilden i flera av
vinjetterna och färgbilderna, och dessa tillhör
de mest lyckade.

Norstedts förlag har velat hugfästa en av
sina största försäljningsframgångar från senare
år genom att utge första delen av Alice
Lyttkens’ historiska romanserie, "Lyckans tempel"
(25: —, numrerad bibliofilupplaga i helt
skinnband 175:—), i en illustrerad upplaga. Den
förekommer såväl i en vanlig
bokhandelsupplaga som i en bibliofilupplaga på större format
och finare papper samt med en extra
färglitografi. Konstnären är Yngve Berg, som till
varje kapitel utfört en helsideslavyr och en
slutvinjett i tusch. Tiden är ju Gustav III: s,
varför Yngve Berg befinner sig på sin mammas
gata. I den pastischerande svenska
illustrationstraditionen intar denna illustrering en av

de allra främsta platserna, den utgör en
hom-mage åt Lafrensen som denne kunde mottaga
med nådigt gillande. I förhållande till den
lytt-kenska sedekrönikan, som vinnlägger sig om en
viss drastisk realism, ja, grovhet till omväxling
med de talrika pikanterierna, ter sig lavyrerna
möjligen en aning för herrskapsaktiga och
städade. Den första bilden t. ex. skall skildra hur
ett brännvinsdrucket borgerligt kortspelslag i en
av råttor underminerad fastighet i Gamla stån
ertappar en berusad, tillrufsad och nedsölad
glädjehusflicka med att ha smugit sig in i
våningen och där insomnat. I Yngve Bergs
lavyr tycker man sig försatt till en slottssalong,
där några fina herrar gör en visserligen
lättfärdig men dock dam sin cour.
Individuali-seringen och karakteristiken har genomgående
fått stå tillbaka för omsorgen om de allmänna
stildragen, som uppfattats med beundransvärd
inlevelse och med anknytning speciellt till de
pastorala och amorösa momenten i berättelsen.
Anfanger av Akke Kumlien pryder ytterligare
upp volymen, som i bibliofilupplagan svällt ut
till ett format som i varje fall gör den
oanvändbar som sänglektyr.

Georg Stiernhielms "Herkules"
(Wahlström & Widstrand, 6: 75) har tryckts upp i en
70-sidig oktavvolym, försetts med företal av
Olof Lagercrantz, som rättvist prisar diktens
märgfulla realism och mustiga ordval, samt

899

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0915.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free