- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
432

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj—juni. N:r 5 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

Puritanskt kvinnoporträtt

Henry James: Ett kvinnoporträtt.
Översättning av Lisbeth och Louis Renner.
Ljus 1947. 15:—.

Att läsa Henry James’ sextiofem år gamla,
mycket omfångsrika roman "Portrait of a
Lady" är en större njutning och ett mindre
tålamodsprov än man kanske skulle tro på
förhand. Den är ett alster av förfinad världslighet
och disciplinerad intelligens, av en högt
uppdriven färdighet i romanskrivning och en
uthållighet där personlig nödvändighet tycks ha
ingått förening med en heroisk tro på
romanens bestånd och de egna värdenas värld. Den
är mindre kylig, mindre högtidligt humorfri,
mindre opersonligt objektiv än James’ romaner
har rykte för att vara. Under den lugna ytan
med dess breda och fulländat balanserade
detaljmåleri förnimmer man både känslans
pulsslag och en sorts problembrottning mellan
idealtrohet och verklighetsupplevelse.

"Ett kvinnoporträtt" utgör en av de solida
mittpelare som uppbär James’ tidigare
romanperiod, den från sjuttio- och åttiotalen, då han
var den amerikanska moralidealismens
ambassadör i Europa, i full färd med att tillägna
sig den europeiska litteraturens psykologiska
realism. Hans senare romanperiod infann sig
i början av det nya seklet efter ett mellanskede
av kritiska tvivel och experiment med
dramatik, då han uppgivit hoppet om att bli en i yttre
måtto framgångsrik författare och i stället
hängav sig åt subjektiv fördjupning och symbolisk
mångtydighet, åt en invecklad och
omskrivande stil, preciös i sin precision: den period
då han skapade sina tre mest unika
mästerverk, "The Wings of a Dove", "The
Ambassadörs" och "The Golden Bowl".

Kvinnoporträttet gäller en ung amerikanska,
Isabel Archer, som hela romanen målmedvetet
samlar sig kring, inte bara för att avbilda
henne utan för att förklara och förhärliga
henne. Professor Kenneth Murdock omtalar
i förordet att James inspirerades till denna
kvinnoskapelse av sin känsla för en kusin, vars
moraliska skönhet och andliga ädelhet
imponerade djupt på honom. "Idén med det hela",
skrev han i sin dagbok under arbetet med
romanen, "är att den stackars flickan, som har

drömt om frihet och ädelhet och som, enligt
vad hon själv tror, i ett visst fall har handlat
storsint, naturligt och klarsynt, i själva verket
finner sig malas i själva konventionalismens
kvarn." Utan tvivel var det i samma kvarn
James själv maldes, och man undrar vid
läsningen i hur pass hög grad han behärskades
av sitt material i stället för härskade över det.
Isabels öde ter sig som en något slumpartad
konsekvens av slitningen mellan hans
moralistiska livshållning och hans innersta önskedröm.

Isabel är en oerfaren amerikansk
landsortsflicka som efter faderns död blir förd
till Europa av sin moster. Hon framställs
som ovanligt komplicerad, intelligent, vacker
och viljestark, besluten att bevara sin frihet
och utveckla sin personlighet, att lära känna
livet och se så mycket som möjligt av
världen. Hennes största svårighet blir att klara
sig undan männen som förälskar sig i henne
och vill gifta sig med henne, vill sätta henne
i mer eller mindre lockande burar och
begränsa hennes frihet. Förföljd av deras frierier,
som visserligen ibland smickrar men framför
allt irriterar och skrämmer henne, ger hon sina
avslag med behärskad kyla och en viss stolt
triumf. Medan hon förflyttar sig från ett
engelskt herresäte till de exklusiva villorna i
Rom får hon ärva en förmögenhet och faller
därefter för en beräknande man, snärjd
framför allt av sin egen inbilska idealism.
Mannens skenbara överlägsenhet är bara en estetisk
pose, och hans avsikt med henne är enbart att
infoga henne i sitt livs sterila konstverk av
konventionell fulländning. När Isabel slutligen
genomskådar bedrägeriet och inser sitt
äktenskaps misslyckande, dess skrämmande
urartning, flyr hon till England för att vid sin
kusins dödsbädd trösta honom i hans hopplösa
kärlek till henne. Ansatt av sin mest envise
beundrare, en robust amerikan, vars häftiga
lidelse skrämmer henne, återvänder hon dock
till sin äktenskapstragedi som ett pliktskyldigt
offer.

Vad har nu författaren omedvetet nedlagt
i denna kvinnoskildring och hur långt är det
berättigat att läsa mellan raderna? Det är
frågor som man bara kan antyda ett möjligt

432

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free