- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
769

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

fattare som grubblat över de frågorna, men han
har kommit fram till ett eget resultat, som han
gett originell och hållfast konstnärlig form
i sin nya roman "Clown för liten publik". Han
har upptäckt att längst in i medvetandet finns
hos varje människa en oberäknelig och
besvärlig inre röst, en respektlös Pelle-Jöns som
kommer med oväntade infall. Där innerst i min
ande bor en pajas, kunde Norlander
sammanfatta sin tes — jag tror inte han skulle ha
något emot att travestera Heidenstam. "En del
kallar mej lagen, en del kallar mej samvetet,
men det är ändå bara jag, din gråtande pajas,
som styr dej", säger Pelle-Jöns själv, och med
denna figur i det osynliga centrum har Erik
Norlander gjort en charmfull och stimulerande
liten roman, lekfull i greppet men med allvar
under leken. Han döljer gärna sitt ärende
under egna pajaskonster och muntra artistiska
piruetter och försöker med sympatisk
anspråkslöshet ge sitt allvar en spirituell förklädnad.

Med snabba och luftiga penselstreck
tecknas människor, vanliga människor, bekymrade
människor, människor som vill tro och inte
tror, människor som söker efter trygghet och
lycka och ibland hör den inre rösten säga vad
de egentligen vill eller vad de inte alls vill.
Huvudpersonerna är Ella Frohm, ogift, med
ett barn, som söker och efter hårda besvikelser
till slut finner ett fotfäste i tillvaron,
journalisten Oskar Karlsson, som gör uppror mot
att skriva ner andras åsikter och hamnar som
sopkarl, men en nöjd sopkarl, och slutligen
pastor Lars Sundqvist, som, snärjd i
självbedrägerier, klen i tron men stark i drifterna,
längtar efter en kvinna men ställer orimliga
krav på henne, tills han äntligen förstår att
gifta sig med den han älskar, fastän hon inte
är så bildad som han önskar. Romanen låter
det sluta ganska optimistiskt för dem alla. De
har fattat avgörande beslut, där Pelle-Jöns,
den inre rösten, spelat en viss roll. Men rösten
spelar inte rollen av samvete och utpekare av
den "rätta" vägen, för det finns ingen "rätt"
väg. Rösten är inkonsekvent, den motsäger sig
själv och vill inte alltid humanitet och
harmoni, som pastor Sundqvist tycker vore
rimligt, ty människolivet har ingen konsekvens.
"Ditt liv är ett absolut ensamstående liv som
har sin egen lag och bana. Längst inne i dej,
där jag, din gråtande pajas, sitter, finns inte
konsekvens." Man kan säga att paj asen visar
den andra vägen ut ur många situationer, men
det täcker inte riktigt hela hans funktion.
Pelle-Jöns är varje människas egen obegrip-

liga, irrationella linje och den enda vägledning
hon har i det förvirrande livet. Författaren
tror att människan kan forma sitt öde själv,
men han tror att hon blir lyckligare om hon
följer den inre rösten, även om den leder
henne till sopkarlens position i samhället. När
människan sviker sig själv hör hon av sin
Pelle-Jöns. Men författaren för inte ut sin tes
i schematiska exempel, han låter bara clownen
grimasera. Han teoretiserar inte över
människor, han skildrar dem. Lätt och säkert
plockar han av dem självbedrägeriets och
illusionernas alla slöjor och kommer dem mycket
nära. "Clown för liten publik" är en liten bok
i gäckande ton om väsentliga ting, och
författaren har kommit fram till väsentliga
konstnärliga resultat när han ironiskt ställer
människan ensam inför sin Pelle-Jöns.

Den innersta orsaken till en människas
handlingssätt söker också Töre Zetterholm i sin
väl genomförda roman "Krevad", men han
finner de tusen dolda orsakerna i yttre
omständigheter och visar allas ansvar för alla.
Lektor Martin Ullbeck ställs plötsligt inför
faktum att hans värnpliktige son Staffan begått
ett svårt brott och kommit i fängelse.
Effektfullt och spännande kontrasteras i
rapsodiska avsnitt faderns ångestfulla grubbel över
orsaken till sonens brott och fragmentariska
bilder av sonen själv under perioder av hans
barndom och ungdom. Fadern söker ivrigt
förklaringen i olika drag hos sin släkt, sin
bror, sin far och till slut, med förtvivlad
klarsynthet, hos sig själv. Hans likgiltiga skepsis
har gjort sonen till en nazist och fanatiker, och
i det inte helt bärkraftiga slutet upptäcker
fadern att han själv är en förbrytare. Han
reser för att möta sonen efter fängelsetiden
som en jämlike, en medbrottsling.

Staffan Ullbeck är en av dem som i politisk
fanatism sprängde ett kommunistiskt
tidningstryckeri i luften, varvid fem människor
inne-brändes. Töre Zetterholm vill visa hur
omständigheterna driver en människa till en så
meningslös och förtvivlad handling. Man lär
känna Staffan Ullbeck som förhånad tjockis,
Karl Xll-beundrare och jazzfantast, vacklande
mellan politiska ytterlighetsriktningar, förtärd
av självförakt, kontaktlös, ensam och rädd.
Han är en vanlig svag människa som av den
tid han lever i alltför brutalt tvingas att välja
och därför väljer det alltför brutala. Det
antyds att han sökte en tro och valde en
handling som skulle kunna manifestera en tro han

4 BLM 1948 x

769

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1948/0785.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free