- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
223

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

prerafaelitiska mystiken, som egentligen låg hans i grund och botten realistiska skaplynne
så fjärran. Denna talla tillhör en amerikansk amatör, mr J. H. Whittemore. Whistler
kommer sedan under Japans inflytande och antar därefter definitivt systemet af
färgtonernas harmoniska sammanställning i analogi med de musikaliska tonernas och antydd
genom titlar hämtade ur musikspråket. Han ger vid den tiden (1864—68) sina förnämsta
Nodurner. I följd af ett nytt tankearbete afsvär han 1867 eller 1868 färgens koketteri,
omskapar helt och hållet sin färgskala i sträng riktning, ägnar stor omsorg åt linjernas
arabesker och uppnår genom ytterlig förenkling en målerisk, expressiv och syntetisk kraft,
som på detta område varit okändt före hnnom. Genom sin karga färg kommer han nu
nära Velasquez’ manér. Han målar knappast längre andra stora kompositioner än porträtt,
och de ryktbaraste äro af modern och filosofen Carlyle.

Porträttet af Whistlers mor, som tillhör Luxembourg-muséet, där det uppsattes 1891
efter att ha inköpts af franska staten, är afgjordl konstnärens mästerverk genom sin
rörande enkelhet, sin fromma andakt och allt hvad de allvarliga färgharmonierna ha att
säga om modellens karaktär. Whistler har målat det med kärlek, med hela den ömhet
han alltid hyste för sin mor. Denna duk har den symfoniska titeln: »Anordning i grått
och svart». Utförd 1871, utställd i Kungliga Akademien 1872, förekom den 1883 på
Salongen i Paris, där den fick
en medalj. Porträttet af
filosofen Thomas Carlyle är
samtidigt med det föregående.

Det är återigen en
»anordning i grått och svart», men
i jämn, ljus, mindre mystisk
halfdager, med en
obestämbar grå bakgrund, mol
hvilken kindernas rosiga hull
af-tecknar sig helt lugnt jämte
hårets och skäggets sil
fver-gråa lon och den svarta
dräkten, som tecknar kroppen i
profil i en uttrycksfull
arabesk. Det är en reflekterad,
dämpad, sträng konst, som
skildrar hela den stolla
melankolien hos denne store,
enslige tänkare. Denna tafla
tillhör inuséet i Glasgow; den
utställdes på Salongen i
Paris 1884.

Trött på de förföljelser
han utstått i England och
smickrad af det mottagande

han rönte i Frankrike, slog James Mac Neill Whistler: Thomas Carlyle. (Glasgow, Museet.)

31. — Målarkonsten. TI.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free