- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
336

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

starnas tunga och gyllene färgharmonier för ögonen men med själfständig uppfattning.
Han fick tidigt ett berömdt namn både bland konstnärerna och bland allmänheten och
var erbjuden en professur i Munclien, men då han insåg friluftsmåleriets företräden, bröt
han upp från Munchen och slog sig ned i Rom. Där utförde han de yppersta målningar

Eilif Peterssen: Arne Garborg. (Krtisiania, Nationalgalleriet.)

med motiv ur Italiens folklif, som den norska konsten har att uppvisa, samt en altartafla
för Jacobskirken i Kristiania, Kristi födelse, som omtalas såsom hans förnämsta arbete.
Efter återkomsten till Norge blef han i likhet med llertalet af sina kamrater en öfvertygad
förkämpe för den härskande naturalistiska riktningen. Del kan likväl sättas i fråga, om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free