- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
314

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

måste iklädas kött och blod för att vara något för sig, för
att varda äfven i sedligt afseende hvad de i metafysiskt äro:
Guds barn. Högst bland människoandarna, i spetsen för deras
ordning såsom den förstfödde brodern ibland bröder, står
logos, som på samma gång är Guds afbild och mänsklighetens
urbild,* förutbestämd att i tidernas fullbordan varda sitt
andesläktes frälsare, ty detta har genom den första till
sinnevärlden komna människans synd hemfallit under det ondas
välde. Hebréerbrefvet betonar på det starkaste, att logos är
i alla stycken, med undantag för synden, sina bröder lik:
han är af samma ursprung som de - »den som helgar och de som
helgade varda äro alla af En, hvarför han icke blyges att
kalla dem bröder» (2: 11), och han har alldeles samma
utveckling att genomgå som de (2: 10-11, 17-18; 5: 9): att
nämligen varda delaktig af kött och blod, frestas, lida, samt
genom lidanden varda sedligt fullkomnad (2: 10; 5: 8 9).
Denna fullständiga likhet i utveckling förutsätter likhet och
gemensamhet i existensformer för honom och hans bröder, och
äfven denna gemensamhet, som innesluter pre-existentiell
tillvaro, sinnlig tillvaro och slutligen förhärligad tillvaro,
framhålles af Hebréerbrefvets författare i den pregnanta versen
2: 14: »sedan alltså barnen hafva med hvarandra tagit andel i
kött och blod, vardt ock han på lika sätt däraf delaktig, på

* Hebréerbrefvet begagnar visserligen icke uttrycket logos,
men själfva logosläran är likväl i denna skrift lika utbildad
som i Johannesevangeliet, och man återfinner där flere af de-
samma epitet, som Philon gifver logos, såsom Guds härlighets
återsken (~p-~, ett uttryck, som förekommer äfven i >~Vis-
hetens bok» och där brukas om visheten); förstfödd (i Hebréer-
brefvet wro:rr/.o~, hos Philon w’roy~vo; i~v~); grundlö~pyare
eller furste (»ipy~ö’~) och öfce,-stepröst (&pyLspI’.u).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free