- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
486

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i sin faders härlighet, skall vedergälla hvar och
en efter hans gärningar (Matt. 16: 26 27); och vi måste alla
uppenbarade varda för Kristi domstol, på det att hvar och
en skall få efter som han handlat, medan han lefde, ehvad
det varit godt eller ondt (2 Kor. 5: 10).*
I sin bergspredikan, Matt. 5, där Jesus framställer
himmelrikets rättfärdighct till jämförelse med den judiska
rättfärdigheten och himmelrikets lagar till jämförelse med
»de gamlas», yttrar han: »hvar och en, som förtörnas på sin
broder, han varder (enligt den messianska lagstiftningen)
skyldig inför underrätten (xpt~tg), och den som säger till
sin broder: du usling, varder skyldig inför stora rådet
(~uvs~2vJv), och den som säger: du niding, varder skyldig
till eldens Gehenna (yssvvcc TOU Här talar Jesus om tre
olika straffgrader i det andra lifvet för tre olika grader i
förbrytelser mot människoaktningens och människovänlighetens
bud. Det vredgade sinnelaget emot en broder, hvilket af
jordiska domstolar måste lämnas ostraffadt och ej kan komma
under deras befogenbetsområde, skall af himmelrikets lagar ställas
jämförelsevis lika med de förbrytelsekategorier, som enligt


* Vi torde knappt behöfyn påminna våra läsare därom, att
när det i nya testamentet talas om gärningarna, såsom bestäm-
mande salighetens och osalighetens grader, så betraktas gär-
ningarna SOIR frukter af själfva ciUcos l)eskaifenhet, och att
det är ri/jees riktning, som är det egentligt bestämmande,
hvadan också hvarje viljemotiv, som är själfviskt beräknande
(på det vackra skenet, på människors bifall, på belöningar), för-
dömes, äfven om det framkallar till formen »goda» gärningar
(Matt. 6: 1). 1 afseende på lönen hänvisa vi till Matt. 20: 1 if.,
där den enes lön för en timmes arbete varder genom hus-
bondens godhet densamma som den andres för ett dagsverk.
Någon gärningslära i detta ords juridiska och eudemonistiska
mening innehåller nya testamentet således icke.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free