- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
70

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70 TOIVO HAAPANEN

/// noct.

III noct.


TH noct


a. Rex
I

Alabastrum
VII =
a.
Pugil
VII

a. Correxit
II
a.
Clamant
VIII =
a.
Pacern
VIII

a. Digne
III
a.
Pro
I =
a.
Plorat
I

r. Pax
I
r.
Transit
VII =
r.
Cultum
VII

r. Amens
V
r.
De
VIII =
r.
Precamur
VIII

r. O miles
VI
r.
O proles
V =
r.
Summum
v

Den jämförelsevis enkla musikaliska stilen, som karakteriserar
noktur-nerna Opem och Pugil, får nu sin naturliga förklaring. Eskilsofficiet visar
nämligen genomgående samma enkla stil. Vi se även, varifrån den trokeiska
versbyggnad härstammar, som använts för dessa två nokturner: denna
verstyp är dominerande i Eskilsofficiet från början till slut. Sistnämnda officium
har alltså för författaren av nokturnerna Opem och Pugil tjänat som
förebild icke endast i musikaliskt, utan även i metriskt hänseende. Till och med
enstaka textrader ha lånats:

Eskilsofficiet: Eriksof ficiet:

Vale, pater patriae, Summum decus patriae,

Fidei zelator, Fidei zelator,

Ritus idolatriae Legum et justitiae

Felix triumphator Sanctus promulgator
o. s. v. o. s. v.

Förhållandet mellan de båda officiernas metriska och musikaliska stil
utesluter även varje tanke på att lånet möjligen kunnat försiggå i motsatt
riktning, från Eriksofficiet och till Eskilsofficiet, vilket sistnämnda som
bekant är författat av Skarabiskopen Brynolph (biskop 1278—1317).

Innehållet. Nokturnerna Opem och Pugil visa sig alltså i fråga om
metriken och musiken med all önskvärd tydlighet vara ett främmande
till-lägg till Eriksof ficiet. Det återstår att utröna, huruvida de även till
innehållet röja sitt främmande ursprung.

Om vi frånse nokturnerna Opem och Pugil, så visar Eriksofficiet även
till innehållet en påfallande logisk enhetlighet.

Första vespern har karaktären av en inledning till den solenna festen:

a. Assunt Erici regis sollemnia, laude

regem multiplici collaudans, Suecia, gaude.
a. Gaudeat eximiis Upsalia magnificata

martyris exuviis et signis glorificata.
a. Hic insignitus sceptri regalis honore

dulciter ignitus Christi fervebat amore.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free