- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
1241-1242

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etsmedel ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1241

Etsmedel—Etsning

1242

Etsmedel, medel (ss. starka
alkalier och outspädda syror),
vilka verka etsande på kroppens
vävnader, d. v. s. döda dem, i det
de ingå kemisk förening med
deras äggvita. Det enda numera
ofta använda E. är lapis. I stället
för E. användas numera kniv,
radium- 1. röntgenbestrålning.

ETsning (av ty. ä’tzen, fräta),
dels konsten att med syror
utsira föremål av metall, glas m. m.,
dels avtryck av etsad plåt. Att
taga sådana avtryck är en senare
uppfinning än själva arbetet med
syran. Förmodligen importerad
från Orienten, där den i
långliga tider använts att pryda
vapen och smycken, kom konsten i
bruk i Europa under medeltiden.
När ett etsat ornament skulle
tjäna andra till mönster eller
mångfaldigas, kom man på
tanken att svärta in det och taga
avtryck därav på papper eller
pergament. Den första daterade
E. är utförd av Urs Graf 1513,
men sannolikt var metoden
tidigare i bruk i Italien. Dürer
etsade på järn 1513—18, men först
genom användningen av koppar
blev E. den farliga konkurrent
till kopparsticket, som till sist
på 1800-t. skulle alldeles utrota
det senare. Van Dyck,
Rem-brandt, Ostade, Callot, Claude
Lorrain, Wenzel Hollar,
Cana-letto, Tiepolo, Goya, Méryon,
Whistler och Zorn ha lyft E.
till en självständig plats bland
de fria konsterna. Till skillnad
från kopparsticket och
mezzotin-ten är den sällan reproducerande
i egentlig mening. Man talar om
originaletsning för att antyda,
att den konstnär, som utfört E.,
också utfört skissen eller
uppfunnit kompositionen. Äldre
etsningar brukade signeras N.N.
f (fFcit, har gjort) 1. fe’c(it) in

Etsning på hård grund. Av Rembrandt.
(Detalj.)

a’qua fo’rtis (har gjort med
syra). — Teknik. E. är jämte
kopparsticket (se d. o.) ett
grafiskt djuptrycksförfarande till
skillnad från högtrycket träsnitt
(se d. o.) och plantrycket
litografi (se d. o.), d. v. s. linjerna,
som ge ifrån sig trycksvärtan,
äro nedsänkta i den yta, mot
vilken papperet ligger i
tryckpressen. Från kopparsticket skiljer
sig etsningen genom linjernas
karaktär; med en lupp ser man
tydligt, hur kopparstickets linjer
löpa ut i en smal spets, medan
E :s sluta trubbigt. — Man skiljer
på linjeetsning och tonetsning.
Till det förra slaget räknas E.
på härd grund, på genomskinlig
grund, mjukgrundsetsning och
crayon- 1. kritteckningsmanéret,
till det senare akvatinten.
[Torr-nålsradering (se d. o.) är däremot
ingen E. utan, som namnet
anger, en torr metod utan
användande av syror.] — Äldst är E.
på hård grund, vid vilken den
plana och finpolerade koppar- 1.
mera sällan zink- 1. stålplåten
överdrages med en för syran
okänslig fernissa eller ”grund”

Ord, som ej återfinnas under E, torde sökas under Ä.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free