- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
1243-1244

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etsmedel ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1243

Etsning

1244

Mjukgrundsetsning. Av Acke Äslund.
(Detalj.)

av vax och asfalt, som svärtas
med rök från ett vaxljusbloss.
I denna grund tecknas eller
”raderas” med en spetsig
stål-nål, varvid metallen blottas.
Nedlagd i syrebadet (för koppar
vanligen utspädd salpetersyra)
frätes plåten endast i
teckningens linjer. Zorn brukade ”bita”
sina plåtar endast en gång, men
vill man uppnå olika djup i
linjerna och alltså olika styrkegrad
(valör) vid avtrycket, nedlägges
plåten i badet lika många gånger
som det önskade antalet valörer
men med successivt skydd för de
färdiga linjerna, åstadkommet
genom övertäckning med
asfalt-fernissa. — Vill man undvika
det mödosamma täckningsarbetet,
kan man använda den s. k.
direkta metoden, varvid plåten
överdrages med en genomskinlig
grund av borax. Syran är i detta
fall svartbitande, d. v. s.
oxiderar kopparn, så att den blir svart.
De mörkaste partierna raderas
först och bitas sedan omigen för
varje gång en ny valör raderats

och plåten nedlagts i badet, ända
tills de ljusaste linjerna etsats.
Man kan i detta fall även radera
direkt i grunden, medan plåten
ligger i badet (den positiva
metoden). Varje litet streck får på
så sätt sin särskilda valör.
Genom användning av den direkta
metoden uppnådde Rembrandt
den oerhört stora valörrikedom,
som kännetecknar hans etsningar.
—- I mjukgrundsetsningen sker
teckningen på ett över grunden
sträckt kornigt papper, som, där
blyertsen går fram, upptager den
genom tillsats av svinister
mjuka grunden från plåten. Ett
fullständigt faksimile uppstår då på
plåten, som därefter etsas på
vanligt sätt. Tekniken är knappt
hundra år gammal och användes
dels till utkast och skisser, dels
som hjälpmetod, särskilt vid
akvatintaförfarandet. —
Snarlikt är crayon- 1.
krittecknings-manéret, vilket söker återge
karaktären av en svart- 1.
rödkrits-teckning. Varje streck upplöser
sig under luppen i en serie glesare

Etsning i crayonmanér. Av F. Janinet.
(Detalj.)

Ord, som ej återfinnas under E, torde sökas under Ä.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0630.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free