- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VIII. Meusnier-Park /
473-474

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

473

Målarkonst

474

angelos linje, dels en
klassicistisk riktning, vilken bygger på
den renodlade högrenässansen och
antiken. Alldeles på sidan om den
stora utvecklingen står så den
holländska M., som är helt inriktad
på det måleriskt förfinade och
intima. — Barocken är en utpräglat
dramatisk stil, den älskar det
kolossala, det sensationella, och
den griper med förkärlek till de
starka effekterna, de
överraskande kontrasterna. Den fyller
dukarna med största möjliga mått av
rörelse; kompositionen är ieke
längre sluten, utan grupperingen
lägges efter en diagonal, vilket
gör bilden osymmetrisk. Koloriten
är i regel tung med häftiga
accenter insatta i de kompakta
färgflaken. Barocken föredrar
muskulösa, kraftfulla figurer och
förlänar gestalterna en starkt
plastisk verkan genom djärva
överskärningar och belysningseffekter.
Den klassicistiska riktningen
däremot strävar efter en mera
harmonisk bildform. Kompositionen
är sluten och gärna reliefmässigt

Flamländskt barockporträtt, van Dyck:
Heinrich Liberti. (München.)

Holländskt 1600-talsporträtt.
Kem-brandt: Självporträtt. (München.)

anordnad, figurerna lineärt
betonade och färgen mindre
mörkto-nad och mera glatt. — Det rent
barocka formspråket användes i
Italien av det religiösa måleriet,
som ofta har en starkt extatisk
prägel (Domenichino, G u
-ercino), av naturalisterna,
vilkas huvudmästare är C ar
a-v a g g i o, som målar scener ur
Bibeln och bondelivet med
övertygande och stundom brutal
realism, och av romantiker som
Salvator Rosa.
Klassicismen omhuldas i ett tidigt skede
av Carraccierna och G u i ■
do R e n i och blir i viss mån av
grundläggande betydelse för den
pompösa representationskonst,
som fyller palatsen med festliga
och världsliga plafonder och
väggmålningar, ofta
tillrättalagda efter sinnrikt utspekulerade
allegoriska program. — Barocken
i Spanien har dels en svärmiskt
religiös prägel med idealiserande
formgivning som hos M u r i 11 o
1. en starkt stiliserad form som
hos el G r e c o, dels en utpräglat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/8/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free