- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VIII. Meusnier-Park /
475-476

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

475

Målarkonst

476

Naketmåleri, tysk och italiensk renässans. T. v. Cranach; Venus. (Frankfurt am
Main.) — T. h. Tizian: Venus. (Florens.)

realistisk hållning som hos V e
-1 a s q u e z; dennes med
utomordentligt bred touche målade
porträtt och figurscener röja ett
sinne för det atmosfäriska, som
annars är främmande för den
romanska barocken. — I Frankrike
blir klassicismen den
dominerande strömningen. Den präglar det
religiösa måleriet (Lesueur)
och landskapskonsten, som når
sina högsta resultat i C 1 a u d e
Lorrains och Poussins
”heroiska landskap” (se d. o.),
samt blir via Poussins
figurkompositioner stilbildande för det till
Ludvig XIV: s och hans hovs
byggnadsföretag knutna
dekorativa måleriet (L e b r u n). — Det
flamländska 1600-talsmåleriets
förnämsta insats är R u b e n s’
väldiga produktion. Han
förverkligar fullt ut alla barockens
principer i en kraftöverströmmande,
utpräglat dekorativ stil, som bl. a.
genom den varma och blonda
koloriten skilj er sig från det romerska
måleriet. Vid hans sida
framträder van D y c k som det
aristokratiska, effektfullt iscensatta
barockporträttets skapare. — Den
holländska M. under detta skede

har en betonat nationell prägel
och står helt främmande för
söderns monumentalt syftande
och dekorativa formspråk. Den
ger småkonst, den håller sig helt
till den omgivande verkligheten,
interiörer, porträtt,
folklivsscener, stilleben, och den gör
landskapet, som slutgiltigt frigöres från
sitt beroende av figurerna, till
föremål för ett naturalistiskt,
främst på atmosfären inriktat
studium. Den är realistisk i
uppfattningen och målerisk i stilen
med ett kärleksfullt valörstudium
och ett föredrag, som stundom har
en skissartad bredd (Frans
Hals). Koloriten bygger på
helton och går gärna i brunt. I
Rembrandts konst stegras
den bundna värmen hos
riktningen till patos, och den måleriskt
inriktade stilen drives i hans
ljusdunkelmåleri till de yttersta
konsekvenserna. Till skillnad från de
honom omgivande mästarna är
han en fantasikonstnär med
mystisk läggning och ger i sina
färgstrålande bibliska kompositioner
en syntes av verklighet och vision.
Han har i vissa hänseenden t. ex.
i fråga om kompositionen rönt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/8/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free