- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1909 /
26

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Något om Strindbergs dramatiska personligheter.

Af AUGUST BRUNIUS.

svensk dramatiker skildras det
yttre hos en af hufvudpersonerna
på följande sätt: <Han är en spänstig
28 års man med helskägg och grå
ögon som växla mellan lif och dröm.«

;’é ett nyutkommet arbete af en ung
M



srr oE

Y







r N
TR

Harriet Bosse som »Kronbruden».

De kursiverade orden
representera en metod att karaktärisera som
icke är August Strindbergs. Oppnar
man på måfå något af hans dramatiska
arbeten, skall man finna allt annatän
det lyriskt omskrifvande, vaga i




dialog och scenanvisningar; han kan
suggerera vissa stämningar, vissa
intryck lika starkt som någon lyriker,
men det sker alltid med direkta ord,
med sammanställningar af realiteter.
Hans scenanvisningar i «<«Till
Damaskus« framkalla sålunda de mest
skiftande stämningar, oaktadt de till
större delen bestå af lapidariskt korta
uppräkningar och beskrifningar af
accessoarer och landskap.
Karaktäristiken af personerna bildas på
samma sätt genom ett utryckande af
några väsentliga grundegenskaper hos
en människa och genom ett ytterligare
betonande däraf. Strindbergs
dramatiska stil är sålunda raka motsatsen
till ett försiktigt miniatyrmåleri; den
framträder som den hänsynslösaste
impressionism hvars grundvillkor är
vissheten om scenens afstånd från
åskådaren. Teatern fordrar framför
allt få men skarpa konturer, relief;
ingen modern dramatiker — Ibsen
under sin mannaålder undantagen —
har haft en säkrare känsla för den
dramatiska afståndsverkan än
Strindberg; och ingen har heller varit
närmare konstnärligt fiasko än
Strindberg, när han gjort våld på denna
sunda instinkt och sökt skrifva
«<intima« kammarspel.

Därmed är likväl icke sagdt att
Strindbergs metod att karaktärisera
under alla tider varit densamma. Man
skall i versupplagan af «Mäster Olof«,
i «Herr Bengts hustrus, «<Gillets
hemlighet« och från en senare tid, i
«Kronbruden« och «Svanehvit« finna
mycket detaljeradt biverk, mer eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:26:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1909/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free