- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
94

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

dansk til norsk, og for os flk det straks en smigrende
klang, en uventet sandhet, saa vi mangen gang sa
mellem os, at ædruelig norsk opfattet faar
Oehlenschläger en gjenfødning paa vore
scener.» Og «det mest forbausende var, at publikum
fik med engang skuespillere, som det ikke visste av, at
det hadde hat (jomfru Siewers, Hans Brun). Jeg er viss
paa, at det overalt vil gaa til paa samme maate, at man
ikke vet, hvad man har, før en befriende form kan bydes
deres væsen, som det ligger i bugt og knute; men be»
friende er ene den form, som er hjemlig».

Hans Brun, som gamle Ørnulf i «Hærmændene», var
ikke den eneste av skuespillerne, hos hvem Bjørnsons in»
struktion fremlokket uanede evner. Endnu mere gjaldt
dette den bergenske scenes største kraft, Jacob Prom, som
av Bjørnson blev flyttet over fra de komiske til de tragi»
ske roller. Man kan av Bjørnsons avis»artikler se, at hans
meget omtalte nye «system» bestod i at søke efter opgaver,
hvorpaa hver enkelt skuespiller kunde vokse. Ogsaa med
hensyn til den norske uttale og det norske foredrag eller
den nye «patos»bygning», bestod systemet «ikke i noget,
som paa forhaand er færdig, og som gives hver enkelt
ind i større og mindre portioner; men systemet bestaar i,
hvergang en tar gal note, det vil si en utenadlært,
da at gjøre anskrik. Saa maa man faa ham til at høre
bedre etter i sig selv, og ofte kan man fange det for
ham naturlige, før han selv kan gjøre det». («Ber»
gensposten», 7de juni 1859). Bjørnson gik nemlig ut fra,
at der i hver nordmand, ogsaa hver bymand, trods al
dansk dannelse, bodde en mand med norsk øre og sprog»
instinkt, som kunde øves op til at lytte efter inde i sig
selv. «Ellers,» sier Bjørnson, «var jo det hele fornorskel»
sesvæsen en uhyre voldsgjerning, ti gange værre end den,
de danske i sin tid øvet. Deres voldelige indførelse av
dansk var dog blot at beseire likegyldigheten og ubevisst»
heten; men dette var at ville tvinge dannelsen og smagen.»
«Nei, man maa gaa ut ifra, at der er en norsk mand i
hver dannet nordmand, og at det blot kommer an paa at
faa denne til at tale» . . . «Herav følger, at hele vort
fornorskelsessystem er en fri individualitetsgjerning.»

Bjørnsons evne til som teaterinstruktør at individuali»
sere, eller til at sætte sig paa hver enkelt skuespillers
plads, kom især til glimrende anvendelse, hvor det gjaldt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free