- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
95

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

95

elskerroller. For Bjørnson stod allerede i hans studenter«
aar kjærligheten som «hele verdens løftekraft». I dramaets
aandelige kamplek, som i selve virkelighetens kampe, er
det kjærligheten, som «løser egenkjærlighetens mange«
haande knuter». Derfor stod det for den unge Bjørnson,
som om det ikke mindst berodde paa utførelsen av elsker«
rollerne, hvorvidt de norske skuespillere kunde kappes med
de danske og bære frem det nye drama, — det skuespil,
som skulde løfte paa tilværelsens dypeste gaader; til eksem«
pel spørsmaalet om det ondes oprindelse og vekst i et
menneske, som hos Halte«Hulda og Eyolf Finsson.

Det mest levende indtryk av Bjørnson som teaterchef
i hans ungdoms vaar faar man ved at læse den artikel
(«Bergensposten», 24de mai 1859), hvori han holder en
munter mønstring over alle de tre teatres skuespillere i
elsker«faget. Han paaviser, hvorledes alle de norskfødte
skuespillere tilsammen vil kunne gjengi alle optænkelige
nuancer av kjærlighet, fra den tragiske elsker til de for«
skjellige former av den komiske: nemlig «den keitede
elsker», «den hidsige og øieblikkelig fornærmede», «den
elskende og elskværdige galning», «den franske lystspil«
elsker, livstræt og blasert med hvite hansker og talende
i bons mots og med spidser», like til «stemningselskeren»,
som «forvandler en replik til et litet lyrisk digt» — alle
disse elskere, hvorav enkelte igjen har flere nuancer, «kan
blot delvis besættes af det danske teater i Kristiania»,
sier Bjørnson. «De norske teatre eier derimot, som paa«
vist, repræsentanter for enhver nuance.» I disse ord og i
hele denne opsats har vi Bjørnson i Bergen, som i et
øiebliksfotografi. Han selv var blit en lykkelig elsker.
Den unge, nygifte egtemand var det, som aldrig blev træt
av at indstudere og levendegjøre kjærligheten i alle dens
farver og avskygninger. Gjennem kjærligheten var det at
selve livskampens knuter skulde løses. Gjennem kjærlig«
hetens natursande fremstilling paa teatret skulde norske
skuespillere erobre alle Norges scener!

Et kjærlig sind viste Bjørnson i denne tid i sin hold«
ning overfor de to partier i striden mellem Ole Bull og
Blytt med kolleger. Da Bjørnson, som til en begyndelse
godtroende og beundrende hadde stolet fuldt og fast paa
den Bull’ske fremstilling av saken, lærte begge parter
nøiere at kjende, indrømmet han villig overfor Blytt at
han hadde gjort ham nogen uret og angret sit fremfu«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free