Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
194
Den norske dramatiske literatur kan egentlig
ikke sies at være begyndt’ . . . H. 0. Bloms «Tor»
denskjold» er unegtelig det bedste stykke.....Til Chri«
stiania teater kan Ibsen efter nærværende sak aldrig mere
komme.»
Bjørnson, som paa denne tid endnu var i Bergen, ryk«
ket straks efter læsningen av denne artikel ut med et kraf«
tig indlæg, som tidligere alene er flygtig berørt. Denne
opsats av Bjørnson i «Bergensposten» bidrog sit til, at den
nye teaterstrid tillike blev en literaturstrid, om det nye
norske drama. Bjørnson var sig nemlig klart bevisst, at
de to sider av striden hang nøie sammen. Den i sin art
fortrinlige danske skuespilkunst paa Christiania teater var
knyttet til en bestemt literær smagsretning. Og den stod
iveien ikke blot for en national norsk scenekunst, men
ogsaa for det nye norske drama, som var ifærd med at
bryte sig vei. Det er interessant at se, hvad en av de to
bærere av dette nye drama allerede saa tidlig som i mars
1858 hadde at si om den nye norske menneskeskildrings
eiendommelighet.
Bjørnson hævder i denne artikel, at hele den drama«
tiske literatur, som blev baaret frem av det danske teater
i Kristiania, var et tilbakelagt standpunkt. «Christiania teater,
som kunstanstalt, er grundlagt paa den Scribe’ske komedie,
den danske vaudeville og tildels (men blot tildels) paa
den Oehlenschlägerske tragedie. Alt dette er nu gammelt
og har gjort sin forretning, likesaavisst som Kristiania danske
skuespillere har gjort sin. Endnu en stund fortsætter det
sig — faktisk; men ideelt er det færdig. Den Oehlen«
schlägerske tragedie vil altid komme til at staa; men som
de store veivisere, som raker op over sneen. Den Scri«
be’ske komedie er færdig i Frankrike — ideelt — og tildels
faktisk.....Om den danske vaudeville ønsker jeg ikke
engang at tale.»
Istedenfor dette gamle dramatiske repertoire er — mener
Bjørnson — en ny dramatisk menneskeskildring under op«
seiling, paa een gang i Frankrike og hos os. Og den vil
feie bort hele den gamle smagsretning, som «i storartet
naivitet» kunde falde paa at anse Hans Ørn Bloms «Tor«
denskjold» —, «denne vindtørre stakkel paa et træben» —
for vort første dramatiske produkt.
Det franske drama «er netop kommet tilbake til et
1 Uthævet her.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>