- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XI Bog. Bryllup /
195

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Dans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Borgmester Laurids Ruus af sit Sæde, tog en Kvinde op og løb
med et Glas paa Haanden mod Mag. Kjeld, hvorved Dansen
bragtes helt i Forvirring. Alle moderne Unoder var altsaa vel
kendt heroppe og udøvedes af Byens Spidser[1]. Og at sligt ikke
var noget enestaaende for Kristiania, kan ses af, at Aar 1638
udgik Christian den Fjerdes Befaling til alle Byer baade i Danmark
og Norge om, at byde deres Præster at vare sig for Drukkenskab
og "holde sig fra Dansen med Glas paa Haanden og deslige
verdslige Usømmeligheder"[2].

Indtil omkring Midten af det 17de Aarhundrede var Polskdans
godkendt af alle i Danmark. Endnu Fyns Biskop Hans Mikkelsen
dansede Polskdans med hver af de to Brude, da begge hans
Sønner Aar 1647 paa samme Dag holdt Bryllup paa Raadhuset
i Odense[3]. Men kort efter begyndte Hoffet og Adelen at trække
sig tilbage. En ny Retning gjorde sig gældende, den, der
udgik fra Ludvig den Fjortende og Versailles
, hvor
enhver ubehersket Vildskab fordømtes og den første Fordring
til Dans var, at den burde være afmaalt og yndefuld.

*



Den nye, afmaalte og yndefulde Art Dans, der udgik fra
Ludvig den Fjortendes Hof, var, om man saa vil, den gamle "Rej",
der atter kom til Ære og Værdighed, men rigtignok i en næsten
ukendelig Form. Dans var nemlig nu ikke længer noget, enhver
kunde træde, den var bleven til Kunst, de enkelte Lege
var forvandlede til hele Balletter, der krævede lang Indøvelse.
Den parvise Omsvingen faldt bort, af den tidligere Polskdans
bevaredes kun et forfinet Uddrag i den pikante Festmarch
"Polonaise", hvor man idelig skiftede Dame. Men iøvrigt gjaldt det
om alle disse indviklede Ture og Nummere, hvoraf nu enhver
ny Dans bestod, selv om det saa kun var en charmant lille
Hyrdinde-Menuet, at de hver især førte Beviset for, at Dans,
virkelig Dans, ikke tilkom Mængden, men kun Kongen og hans
Udkaarne. Ligesom Adelen ikke var Folkets Blomst, men en
Udstraaling af den enevældige Naadesol; ligesom Musik ikke
var Naturlyd og Hjertemelodi, men harmonisk udsat Festtone;
ligesom Havekunst ikke var fredet Natur, men fint beregnet


[1] Theologisk
Tidsskrift, udg. af Gaspari, II, 463.
[2] Kirkehistoriske Samlinger
3die Række II, 188-89. -- Danske Kirkelove, udg. af Holger Rørdam,
III, 264-66. -- Smlgn. modsat Opfattelse hos Joh. Steenstrup:
Vore Folkeviser, S. 24, 29 o. fl. St.
[3] Suhm: Samlinger til den Danske Historie I, 2, 14.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 20:58:07 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dagligt/11/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free