- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XI Bog. Bryllup /
222

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Sengeledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det Manden om at sikre sig, saa var det bedste Middel jo at faa
sin egen Sko sat op i Sengehimlen og Brudens gemt, gennemboret
eller naglet til Væggen.

Men som Brudens Sko sad dèr til Spot og Spe med et Søm
igennem sig fæstet til Væggen, betød den saa ikke noget helt
andet, nemlig, at nu maatte Bruden aldrig mere forlade sin
Husbond
, men skulde trofast blive ved Hjemmet?

Eller laa Vægten maaske ikke paa et ganske andet Punkt?
Den brugte Brudesko, betød det ikke den ophørte
Jomfruelighed
? I Stedet for at Brudesvendene efter at have draget
den af hendes Fod skulde nagle den til Væggen, faldt det da ikke
langt naturligere, om de brugte den til at gække Brudepigerne
med? "Den Vej skal I alle, hvo vil indløse den med sit
Strømpebaand?"

Eller endelig, naar man huskede paa Lykkeskillingen i
Brudens Sko, saa laa det nær at antage, at Skoen rummede
hendes Fremtids Held
. Kun en uskyldig Haand kunde plukke
Frugten til hende. Det var da bedst, at et fattigt Barn drog Skoen
af hende og selv beholdt Skillingen til Løn for, at han hidkaldte
Himlens Velsignelse over hende og hendes Fremtid.

*



Som det vil ses, svajede Fortolkningerne af, hvad Brudeparrets
Sko betød, uklart omkring. Side om Side hermed trivedes de til
Fortolkningerne svarende Skikke hele Nordevropa over i det
16de Aarhundrede. I England udtryktes Tøffel-Fortolkningen
tydeligt nok ved, at Brudgommen skulde afdrage sin Sko og med
Saalen berøre Brudens Hoved til Tegn paa, hvor underdanigt
hun havde at tjene sin Husbond[1]. Om det saa var Luther selv,
der jo maa have kendt den gammeltestamentlige Skik og vel
ogsaa dens katolske Anvendelse, saa veed vi om ham, at han i det
mindste for Spøg var med til den nymodens Udlægning. Om
hans Optræden ved et Bryllup hedder det: "Doctor Martinus
Luther var med ved Hans Luffts Datters Bryllup. Efter
Aftensbordet førte han Bruden til Senge og sagde til Brudgommen, at
det var bedst, at han blev ved gammel Skik og Brug og var
Herre i sit eget Hus, i det mindste saa længe Konen ikke var


[1] John Brand: Observations
on the popular antiquities of Great Britain, 2 edition, II
(London 1849) p. 169.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:02:46 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/11/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free