- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XII Bog. Ægteskab og Sædelighed /
103

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7. Dens Fortrin og Mangler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fast, at Flerkoneri er ikke forbudt i Guds Lov"[1]. Luther indtog
et Mellemstandpunkt. Allerede i en Prædiken i Aaret 1527 havde
han opstillet Spørgsmaalet: "Maa en Mand have mere end een
Hustru?" og besvarede det saaledes: "Det er ikke forbudt,...
jeg kunde den Dag i Dag ikke forhindre det; men tilraade det
vil jeg ikke"[2].
Lige over for Carlstadts aabne Paastand, at
Flerkoneri var tilladt, havde Luther da kun følgende valne Svar:
Man kan ikke forbyde een at ægte flere, og dette er ikke i Strid
med de hellige Skrifter. "Men jeg, Luther, er imod, at det
Eksempel skal indføres blandt de Kristne, hvem det sømmer sig at
undlade ogsaa de Ting, der ere tilladte, for at undgaa
Forargelse og for at bevare den Livets Hæderlighed, som Paulus altid
kræver"[3].

I denne tynde Traad – Hensynet til Forargelse – hang
da hele Luthers Modstandsevne mod Flerkoneri
; det
var klart, at Traaden ved given Lejlighed maatte briste.

Dette indtraf, da Luther gav sit Minde til, at Landgrev
Philip af Hessen indlod sig i Dobbeltægteskab
. I
denne Sag, der i sin Tid vakte saa megen Opsigt og førte til en
langvarig Splittelse indenfor det evangeliske Fyrsteforbund,
ligger den Dag i Dag Svagheden ved den lutherske Opfattelse
tydeligt til Syne. Det var nemlig ikke et tilfældigt Fejlgreb af en
enkelt, men hver især af Parterne drog følgerigtigt Konsekvenserne
af det givne, og alle endte de i den misligste Stilling, Udtrykket
for, at Grundopfattelsen her havde et Hul og altsaa ikke afgav
noget Værn mod, hvor man førtes hen. Sagen var i Korthed
følgende:

*



Allerede Aar 1526 havde Landgrev Philip af Hessen
(Fig. 18), kort efter at være gaaet over til den nye Lære,
henvendt sig til Luther og forespurgt, om en Kristen maatte have
mere end een Hustru. Luther havde den Gang svaret[4], at "nogle
af de gamle Fædre vel havde haft flere Hustruer, men dertil
havde de været tvungne af Nød
, som Abraham og Jacob
senere hen ogsaa mange Konger, der ved deres Venners Død
fik ifølge Mose Lov disses Hustruer i Arv. Men hvor der ikke


[1]
Corpus Reformatorum: Philippi Melanchtonis opera quæ supersunt
omnia ededit C. G. Bretschneider. 4to. II (Halie Saxonum 1835)
526. De digamia regis Angliæ 27/8 1531. "Quid autem, si utilitas
publica propter successionem hæredis suadet coniugium novum, ut
accedit in casu regis Angliæ, ubi publica utilitas totius regni
suadet novum coniugium ? Hic. respondeo: "Si vult rex successioni
prospicere, qvanto satius est, id facere sine infamia prioris conjugii.
Ac potest id fieri sine ullo periculo conscientiæ cujuscunque aut famæ
per polygamiam. Etsi enim non velim concedere polygamiam vulgo, dixi
enim supra nos non ferre leges, tamen in hoc casu propter magnam
utilitatem regni, fortassis etiam propter conscientiam regis ita
pronuncio: Tutissimum esse regi, si ducat secundam uxorem, priore
non objecta, quia certum est, polygamiam non esse prohibitam jure
divino, nec res est omnino inusitata. Habuerunt multas conjuges
Abraham, David et alii sancti viri, unde apparet, polygamiam non
esse contra jus divinum."
[2] Adolf Hausrath: Kleine Schriften
religionsgeschichtliches Inhalt (Leipzig 1883) 239.
[3] M. Luthers Briefe, Sendschreiben u. Bedenken, gesammelt
von de Wette II (Berlin 1826) 459. Ego sane fateor, me non posse prohibere,
si quis plures velit uxores ducere, nec repugnat sacris scripturis, verum
tamen apud Christianos id exempli nollem introduci, apud quos decet etiam
ea intermittere, quæ licita sunt, pro vitando scandalo et pro honestate
vitæ, quam ubique Paulus exigit.
[4]
Luthers Brev af 28. November 1526. M. Luthers Briefe, Sendschriben
u. Bedenken, gesammelt von de Wette una Seidemann VI (Berlin 1856)
79-80.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:03:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/12/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free