- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVIII. Bind. Ubbe - Wimpffen /
546

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wiedewelt, Johannes, 1731–1802, Billedhugger - Wiedewelt, Just, 1677 (?)–1757, Billedhugger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Virkeligheden let forklare, uden at man behøver at søge Grunden
dertil ene i hans Samtids fænomenale Kritikløshed og Nøjsomhed.
W. var ganske vist ikke nogen stor Kunstner; han stod saaledes
langt tilbage for sin samtidige, Svenskeren Sergel; hans
oprindelige Begavelse var næppe overvældende, og hans Uddannelse, først
i Paris og saa i Rom, af en saadan Art, at Resultatet som
Helhed blev en aldrig ret organisk sammensmeltet Blanding af
Parykstil og Antik — en Blanding, hvori den førstnævnte
Bestanddel som oftest vejede mest til. Men ved Siden heraf sad han
inde med Fortrin, der hævede ham højt over Mængden af
Tidsalderens Billedhuggere. Hans Fantasi var rig, han komponerede
let og i Regelen naturlig og havde saa megen Smag, at han,
selv hvor den franske Indflydelse var umiskjendelig, dog kun rent
undtagelsesvis faldt ud i Svulst og Bombast eller i den absolute
Tomhed. I Sammenhæng hermed kommer der noget i Forhold
til, hvad Tiden ellers frembragte, ret sundt og menneskeligt over
hans Arbejder. Om hans nære Forhold til Antikken har der af og
til, ogsaa i senere Tider, været talt i alt for høje Toner; ganske
vist er han paavirket af sengræsk og romersk Kunst, men Udbyttet,
han har haft af at studere det gamle, er dog væsentlig det, at
han derved har faaet sin Smag saaledes renset, at han delvis har
kunnet sky de Unoder, der skæmmede Periodens franske
Skulpturer. Sine bedste Egenskaber lægger han ofte for Dagen i sine
Tegninger, mindst dog i dem, han udførte til Pragtudgaven af
«Peder Paars», 1772; disse ere blottede for ethvert Spor af Lune
og derved dødsdømte.

W.s Samtid og de nærmest følgende Generationer have instinktmæssig
følt hans Fortrin som noget, der havde sin Rod i en
nobel og fin Kunstnerpersonlighed; de have med rette paaskjønnet,
men ogsaa i høj Grad overvurderet dem. For senere Slægter maa
han staa som en talentfuld og elskværdig Overgangsskikkelse, der
vel i visse Maader peger ud mod det, der skal komme, men
hverken er stærk eller oprindelig nok til at bryde nye Baner.

Meier, Efterretn. om Billedhuggeren J. W.
Weilbach, Nyt dansk Kunstnerlex.
Høyens Skrifter III, 192 ff.

Sigurd Müller.

Wiedewelt, Just, 1677(?)—1757, Billedhugger, fødtes i
Kjøbenhavn 18. Nov. 1677 (1675?) og var Søn af Arkitekt og Murmester
Hans W., der fra Schleitz i Markgrevskabet Meissen var indvandret
til Danmark, og hans første Hustru Marie Marcusdatter. 1692—96

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:33:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/18/0548.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free