- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
45

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

33. VI. Att allt skapadt är ändligt, och att det oändliga är
i de ändliga tingen så-om i sina mottagningsformer, och i
menniskorna såsom i sina afbilder.


Att allt skapadt är ändligt, kommer deraf, att allt har
sitt ursprung från Jehovah Gud förmedelst den andliga
verldens sol, som närmast omgifver Honom, och denna sol
är af den substans, som utgått från Honom, hvars väsen är
kärlek. Genom denna sols värme och ljus är hela
verldsalltet skapadt, ifrån dess första till dess sista. Men att i
ordning framställa skapelsens fortgång är icke här på sitt ställe.
I det följande skall gifvas en kort framställning deraf. Här
må blott anmärkas, att det ena är bildadt af det andra, och
att deraf blifvit grader, tre i den andliga verlden och tre med
dem öfverensstämmande i den naturliga verlden, samt lika
många i de hvilande ämnen, af hvilka jordklotet består. Dessa
graders ursprung och beskaffenhet är förklaradt i
»Änglavisheten om den Guddomliga Kärleken och den Guddomliga
Visheten»,
tryckt i Amsterdam 1763, och i den lilla skriften om
»Förbindelsen mellan själ och kropp», London 1769. Genom
dessa grader är det så inrättadt, att alla efterföljande ting äro
de föregåendes mottagningsformer, samt dessa återigen för
de ännu tidigare föregående, och så i ordning uppstigande
intill mottagningsformerna för de ursprungligaste, hvaraf
änglahimlens sol består, och att således de ändliga tingen äro
det oändligas mottagningsformer. Detta stämmer ock
öfverens med de gamles visdom, som säger, att allt och hvarje
särskildt ting är delbart i oändlighet. Det är en allmän åsigt,
att de ändliga tingen icke kunna vara mottagande former för
det oändliga, emedan det ändliga icke kan fatta det oändliga,
men af det, som jag har meddelat i mina skrifter om
Skapelsen, framgår, att Gud först begränsat sin Oändlighet
genom de från Honom utgångna substanser, hvaraf
uppkommit Hans närmaste omgifning, som utgör den andliga
verldens sol, att Han sedan medelst denna sol har fullkomnat de
öfriga omgifningarna ända till den yttersta, som består af de
hvilande ämnena, och att Han så medelst graderna mer och
mer begränsat verlden. Detta är anfördt i afsigt att
tillfredsställa det menskliga förnuftet, som icke lugnar sig, om det
icke ser orsaken.

34. Att det Guddomliga Oändliga är i menniskorna
såsom i sina afbilder, framgår af Ordet, hvarest det står
skrifvet: »Och Gud sade slutligen: Låtom oss göra menniskan i
»vår afbild efter vår likhet Derför skapade Gud menniskan
»till sin afbild, till Guds afbild skapade Han henne»,
1. Mos.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free