- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
89

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

89

älskades minne, är tillfogad, men även den slutar med raden:
»Jag endast dig i världen ser»).

Ett exempel på konstnärlig stegring i annan riktning, i
vemodstung, smärtfylld stämning, ger Frödings Vid myren,
där fantasien föres över från naturens tröstlösa ödslighet
till människosinnets kval och dödslängtan. En sådan stegring
har också I skogen, där temat utvecklas i fyra variationer
(trasten, tjärnet, älgen, tallen); här framträder emellertid den
»anfrätta mänskotanken» i skärande motsats till »färgspel
och barrdoft och gransus», en var av variationerna är också
byggd på konflikt och disharmoni, och den vemodsfulla
stämningen från inledningsstroferna återkommer vid slutet förtätad
och fördjupad. —

Vi ha ovan sett (s. 17) huru Bellman genom att skildra
naturen förbereder på den scen (Movitz målande
Bergströmskans porträtt) han vill skildra. I andra sånger låter han
den ena personen eller gudomligheten uppträda efter den
andra, den ena situationen, den ena handlingen avlösa den
andra. Denna stegring genom handling, som fortskrider från
moment till moment, framträder i epiken och särdeles i dramat
— dramats verkan beror, såsom vi skola se, på en sådan
stegring (spänning). Denna stegrings förlopp är emellertid sällan
jämnt och lugnt; växlingen åstadkommes där genom
vilopunkter samt mer eller mindre starka motsatser (kontraster)^
som också medföra stegring (jfr nedan s. 92).

All organisk växt innebär ju en differentiering; och
kontrasten är en nödvändig betingelse för all estetisk
njutning, liksom för all lustkänsla överhuvudtaget. Varje bild
blir också mera tydlig och kraftfullt framträdande, om den
ses emot något motsatt; intrycket blir då livligare och mera
varaktigt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free