- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
292

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

292

gudomligheten motsvaras i kulten ej blott af det erkännande,
att Gud gifvit den ovilkorliga lagen, utan ock af den
grundsats, att "lydnad är bättre än offer" — hvarmed
judendomen höjt sig öfver all hedendom och framstår såsom en
resignationens, den obetingade lydnadens religion.

Mosaismen är, med hela sin sinnliga apparat för öfrigt,
en monotheism. Det är ett factum, som uppenbarat denna
gudomlighetens monotheistiska natur, nemligen att Gud skapat
himmel och jord; och då det monotheistiska begreppet
således finnes i judendomen, anses den af oss och anser sig
sjelf såsom en uppenbarad religion. Det skulle alltså synas
som om här den sanna Gudens kännedom frambrutit; och
så är det ock. Men härvid visar sig riktigheten af den sats,
att sanningen ej kan skänkas bort eller blott emottagas.
Skall den för emottagaren blifva en sanning, så måste den
af honom begripas; det finnes ingen sanning utan ett
till-egnande, men hvarje sanning aftecknar sig i graden af den
odling som finnes hos emottagaren, utan att detta borttar
den egenskapen hos det gifna, att vara en gudomlig sanning.
Det steg till monotheism, som vi finna hos Judarne, var
så stort, att de, för hvilka denna uppenbarelse skedde, ej
kunde följa med; hvarföre också judendomen mera är en
hedendomen afvärjande opposition, än sjelf framställande
något positivt. Väl är Gud bär, som sagdt, en och
lagstiftare; men deremot är han ej egentligen person, hvilken
uppfattning först tillhör det utbildade medlare-begreppet, ehuru
han fattas under bilden af person; han är det negativa
begreppet af det från verlden skilda och mot det ändliga
motsatta. "Du skall inga andra Gudar hafva för mig; du
skall icke göra dig något beläte, ej heller eljest någon liknelse":
detta uttrycker tydligen att Gud är den osynlige Guden.
Det oaktadt förekommer just denna Guds osynliga eller an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free