- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
174

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om historien och dess förhållande till religionen. 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

474

då kommit till ett negatift uttryck af det absoluta. Ty dä
det absoluta är det enda väsendtliga, så kan dess motsats
blott vara det rent negativa, eller intet. Positift kan det
absoluta ej ges för begreppet, utan blott för en åskådning.
Att äfven hvar och en åskådning för begreppet upplöser
sig i motsägelser som slutligen drifva en till den absoluta
motsatsen, kan visas genom de vanligaste exempel, såsom
derigenom: att vi i hvarje inskränkt yta i sjelfva verket
skåda en oändlighet; ty hvarje yta innehåller en
oändlighet af punkter. Men huru en sådan åskådning af det
absoluta är möjlig i filosofien, som sjelf blott är en högre
reflexion och således ej inom den utan motsats, hvilket
åter tycks upphäfva åskådningen; det är en fråga som blott
filosofien sjelf i sitt hela kan besvara.

Men den absoluta motsatsen var den emellan frihet
och nödvändighet. Det negativa uttrycket af det absoluta
för reflexionen är således: att det är hvarken fritt eller
nödvändigt, det vill säga: är intet. Det positiva för
åskådningen är: att det just genom sin frihet är nödvändigt,
genom sin nödvändighet fritt, det vill säga, det är i sjelfva
verket det enda väsendtliga och allt. Den vanliga
reflexionen inser ej nödvändigt denna motsatsens absoluthet;
ty så vida den gör det, upphäfver denna reflexion sig sjelf
och blir filosofi. Likväl då vi insett att motsatsen i sin
absoluthet just är uttrycket af den absoluta enheten, och
medvetandet ej kan vara utan enhet, så måste den
absoluta motsatsen i medvetandet ega sitt uttryck. Då detta
uttryck ej kan finnas i begrepp, hvilket blott innehåller
relativa motsatser, så måste det finnas på annat sätt; och
detta uttryck är känsla. All verklig motsats finnes blott
i medvetandet såsom känsla, och känsla är ej annat än
den rönta motsägelsen emellan en yttre och inre verk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free