- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
342

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Bihang - II. Svar på en af L. Hammarsköld författad recension öfver skriften Thorild m. m. - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34 2

es kann gar wohl beides (ß so wohl, als non B) nach
einander seyn. — Der Missverstand kommt bloss daher:
dass man ein Prädicat eines Dinges zuvörderst von dem
BegrifF desselben absondert, und nachher sein Gegentheil
mit diesem Prädicate verknüpft, welches niemals einen
Widerspruch mit dem Subjecte, sondern nur mit dessen.
Prädicate, welches mit jenem synthetisch verbunden
worden, abgiebt, und zwar nur dann, wenn das erste und
zweyte Prädicat zu gleicher Zeit gesetzt werden». Det är,
detta missförstånd hvarpå rec. bygger sitt argument. Om
jag t. ex. säger: en tanke är först genom handling
verk-ligblifven, och nu med hela delta subjekt en verkligblifven
tanke jemför predikatet icke-verklig; så är det egentligen
det förra predikatet verkligblifven som derigenom
upphäfves, ej sjelfva subjektet tanke, hvars blotta position ju
visar att den förut haft en verklighet, fast i en annan
och motsatt mening, nämligen ideell. Allt blifvande i tiden
är på detta sätt ett oupphörligt upphäfvande af den
satsen: ingenting kan på en gång vara och icke vara; och
så må väl ock rec. tillåta att filosofien, om hon från
att vara ideell tillika blir reell, må upphäfva densamma.
Att hon derigenom skulle upphört att vara sig sjelf, eller
att vara ideell, följer ej för det hon nu är båda delarne.
Hur man först i och genom ett annat kan rätt vinna och
vara sig sjelf; ja i detla afseende (enligt det bibliska
uttrycket, som gäller om allt högre lif) endast vinna sitt lif
derigenom alt man förlorar det — detta förvandlande, om
jag så får säga, af principium contradictionis i ett
prin-cipium amoris — denna egentliga hufvucUanke i hela min
bok synes öfverallt fullkomligt ha undflytt recensenten.

Men just deraf, att filosofien nu på ett innerligt sätt
är båda delarne, följer att hon lika riktigt kan genom båda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free