- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
399

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Också ett ord öfver tidens religiösa fråga. 1846 - Tidens kyrkliga fråga

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

399

den dynamiskt-[ysiologiska, den tredje den
organiskt-intellektuella. Hvar och en af dessa riktningar har sträfvat
efter herravälde och har till en del förvärfvat det. —
man ihågkomme mathematikens, sedermera chemiens
herravälde i naturvetenskapen — till dess de sjelfva måste
tjena till underlag för högre riktningar. Ty äfven den
sista af dessa epoker, den organiskt-intellektuella, som nu
står i spetsen för naturvetenskapen, är långt ifrån att inom
sig vara fulländad. Men den betecknar den punkt,
hvarest den subjektiva vetenskapen griper in i den objektiva,
så att bägges framsteg hädanefter med full sans må kunna
blifva gemensamma.

Den subjektiva vetenskapen kalla vi subjektets
vetande om sig sjelft; det är ett vetande om vetandet, som
går utöfver allt objekt, så vida ej detta sjelft är ett
subjekt. Detta subjektets återgående i sig sjelft framställer
sig, i anseende till den objektiva verlden, såsom en
upplösande process, hvilken — såsom en filosof8 med rätta
anmärker — öfver ingenting förskräckes; emedan tankens
makt är lika upphöjd öfver varandet som öfver dettas
motsats, och sväfvar emellan bägge. — Huru kunde
tanken eljest också fråga efter varandets grund?

Men — tanken är det i sig sjelft allmänna och når
ej till individualiteten. Ty om denna ock uppfattas under
begreppet, så låter hon sig likväl ingalunda ur begreppet
härledas. Det rena tänkandet kommer ej utom sig sjelft,
och kan i sig sjelft ej finna någon begynnelse. Den
verkliga begynnelsen är viljandet, det första sanna individuum
är det viljande. Den motsats i allt vetande som, så
länge den blott har sig sjelf till föremål, förflyktigar och

8 Schelling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free