- Project Runeberg -  Rahel Varnhagen /
199

(1908) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i vissa af hans dramer, talaren mer än diktaren har ordet,
och Schillers »efterskällare» äro hennes fasa. Hennes
kännedom om Shakespeare var djup och i hans
humo-ristiskt-tragiska människoframställning finner hon
uppenbarelsen af själfva konstens väsen — att vara »lif i lifvet» —
jämte »det djupa, urgermanska draget af ingående
själf-pröfning». Hvarhelst Rahel fann tendentiös ensidighet,
där fann hon äfven otillräcklig konst. Ett drama, en roman,
säger hon, skall vara ett helt uttryck af världen; allt,
som förekommer där, blir skönt. Men hvarje snille ser där
något annat än de öfriga och framställer detta efter sitt
skaplynne, ger det sin färg, just som den gamla jorden
visar sig ny i hvar ny dags belysning. Sådana äro de
stora mästarnes verk; allt, hvad man kan finna i
världen, detta finner man hos dem; alla stora tankar men
inga påklädda tankeställningar.

»Ett konstverk måste icke alltid säga mig, hvad det vill,
det måste genast visa det.»

»Så som grekerna tala om människorna, så som de alltid
sammanfatta allt det yttersta och säga det helt enkelt och rent
ut, så att det blir fullkomligt stort och klingar ädelt. De låta
alltid allting vara som det är och beskåda och berätta det blott.»

Rahel hade aldrig behöft romantikens
omvandling af de estetiska värdena: allt hvad denna ägde
af berättigande ägde redan i Goethe en
förverkli-gare och i Rahel en född bundsförvandt, medan
romantikens ensidiga skolmeningar ingåfvo henne
en harm, som ofta var »tiefeinschneidend» i sina
uttryck. Alla slags personliga satirer, parodier och
tra-vestier kunde hon ej tåla och det är redan framhållet,
att hon i sin tidiga ungdom afsvor den kvickhet, hvilken
är likgiltig för huru den sårar eller hvar den träffar. Rahels

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:51:36 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ekrava/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free