- Project Runeberg -  Undersökningar om Enhet och Mångfald /
60

(1863) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tydelse. Vi maste alltså bortrensa dessa och endast
qvar-hålla sådana begrepp, som äga ett osinnligt innehåll, de
förnuftiga begreppen. I och med dessa, såsom ömsesidigt
bestämmande hvaranclra, äro nu visserligen enhet och
mångfald gifna, men icke enheten och mångfalden. Ty enheten
och mångfalden måste innehålla allt vara, all realitet, och
få följaktligen icke i sig inrymma några negationer. Men
de menskUga begreppen äro behäftade med sådana. Det
gäller alltså att finna en realitet, som äger begreppets
mot-sägelselöshet och genomgående bestämdhet, utan att denna
bestämdhet i något afseende får innebära en negation.
Begreppet om en sådan realitet äga vi nti begreppet Person —
ett i alla afseenden positivt bestämdt, förnuftigt vara. Detta
vara är alltså enheten, detta är mångfalden.

Häremot gälla icke de förut observerade svårigheterna
vid enhetens och mångfaldens fattande såsom osinnlig
realitet. Ty hvad enheten angick, så berodde denna svårighet
derpå, att den äfven såsom osinnlig syntes böra blifva
ab-stract, då den ju vore enhet af andliga individer och dessa
genom något måste skilja sig från hvarandra, hvilket något,
såsom olikartadt, ej kunde uppgå i enheten. Häremot
anmärka vi, att det, hvarigenom ett individ åtskiljer sig från
ett annat, naturligen betyder det, hvarigenom individet är
detta och intet annat, följaktligen just dess egen
individualitet. Att nu jemföfa tvenne eller flera individer med
hvarandra och säga, att de hafva något gemensamt och något
icke gemensamt, går visserligen för sig vid en abstract
upp±-fattning, d. ä. en sådan, der individet såsom individ ej
blif-vit fullt genomskådadi. Men vid en concret uppfattning,
der individet fattar såsom sådant i alla sina bestämningar
och der följaktligen alla bestämningar äro fattade såsom
tillhörande just detta individ och intet annat, går det ej vidare
an att fråga efter åtskiljande bestämningar, emedan aldrig
någon skillnad kan uppgifvas ntan en jemförelse, och en jem*
förelse ej är möjlig utan ett tertium comparationis. Men
hvad kan emellan tvenne individer utgöra ett tertium
com-parationis? Det skulle naturligtvis vara en bestämning, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 02:28:21 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enhetomang/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free