- Project Runeberg -  Undersökningar om Enhet och Mångfald /
59

(1863) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

m

seende på begges quale, d. ä. deras bestämda vara, hvarvtö
detta dock icke får betyda, att enheten vote en art af qvä-*
litet, under det att mångfalden utgjérde en deremot motsatt.
All det sanna varats qvalitet måste nämligen vara eftkel, atl
dess bestämdhet måéte Vara en bestämdhet af ett och
sarti-ma, emedan ett motsatt förhållande skulle medföra relativitet.
Dock är att märka, att denna qvalitativa skillnad endaät*
blir logisk, alldenstund densamma, såsom utgörande skill^
naden mellan det mera abstracta och det mera concreta,
endast för ett abstract förstånd äger någon betydelse. Från
ontologisk synpunkt måste enhet och måtigfald, såsom förut
blifvit viöadt, nödvändigt sammanfalla. Förhållandet melton
båda, försåvidt de äro skiljda, uttryckes alltså rätteligen
genom ”enhet i mångfald”, ty detta innebär, att de endast i
och genom hvarandra kunna tänkas.

Den tredje svårigheten gällde besvarandet af den frågan:
hvaraf är enheten enhet och mångfalden mångfald? Då vi
af vår föregående undersökning funnit, att enhet och
mångfald äro bestämningar hös det absoluta, så franigår deraf
genast, dels att enheten är enhet af samma realitet, af
hvilken mångfalden är mårlgfald, dels att <!enna realitet Måste
vara en absolut realitet. Fråga vi nu vidare: hvilken är
denna?, så är det tydligt, att vi för att flnna denättmma
endast behöfva rikta vår uppmärksamhet på vårt eget
tänkande och mönstra dess innehåll. Ty är det genom vårt
tänkande allena, som vi kunna för oss uppställa och befctara
den frågan, hvad det santit varande är; så äi* det klart, att
det sannt varändé eller absoluta måste vara i vårt tänkande
gifvet, och att det uti detta vårt tänkande skalMåta sig
uppvisas såsom déruti på något sätt närvarande. Det abäolttta
varat måste naturligtvis såsom sådant vara fritt från all
inskränkning, måste vara tttän motsägelser och utan negätibtt.
Hvad innehåller nu vårt tänkande? En mångfald af* begrepp.
Men bland xlessa finnas några, som endast genom relation
till det sinnliga äga någon betydelse, och då det sinöMga
också är det motsägande, så knnna de begrepp, som föt sin
verklighet förutsätta sinnligheten, icke äga någon abåtttetMte*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 02:28:21 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enhetomang/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free