- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
134

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134
over Afgrunden. Som nåar man kaster en Steen saa
ledes, at den skærer Våndets Overflade, den da en
Tidlang kan springe hen derover i lette Hop, hvorimod
den, saasnart den hører op at springe, øieblikkelig synker
ned i Afgrunden, saaledes dandser han over Afgrunden,
jublende i sin korte Frist.
Men nåar nu, som ovenfor blev bemærket, Ouver
turen kan ansees for et Tilløb til Operaen; nåar man i
Ouverturen stiger ned fra hine høiere Regioner, saa
spørges, paa hvilket Sted i Operaen lander man da bedst,
eller hvorledes faaer man Operaen til at begynde. Her
har Mozart seet det ene Rigtige, at begynde med
Leporello. Vel kunde det synes, at dette ikke var saa
stor en Fortjeneste, saa meget mere som næsten alle
Bearbeidelser af Don Juan begynde med en Monolog
af Sganarel. Imidlertid er der en stor Forskjel, og
man faaer atter her Leilighed til at beundre Mozarts
Mesterskab. Den første Tjener-Arie har han sat i
umiddelbar Forbindelse med Ouverturen. Man regner
derfor ganske rigligt Leporellos første Arie med til
Ouverturen. Denne Leporellos Arie svarer til den ikke
überømte Sganarels-Monolog hos Moliére. Vi vil
betragte Situationen lidt nærmere. Sganarels Monolog
er langt fra at være uvittig, og nåar man læser den i
Prof. Heibergs lette og frydende Vers, er den meget
underholdende, derimod er Situationen selv mangelfuld.
Dette siger jeg nærmest med Hensyn til Moliére, thi
hos Heiberg er det en anden Sag, og jeg siger det
ikke for at udsætte paa Moliére, men for at vise
Mozarts Fortjeneste. En Monolog er altid meer eller
mindre et Brud paa det Dramatiske, og nåar Digteren, for
at fremkalde Virkning, søger at virke ved selve Mono
logens Vittighed, ikke ved dens Charakteer, saa har
han selv brudt Staven over sig og har opglvet den
dramatiske Interesse. Anderledes i Operaen. Situa
tionen er her absolut musikalsk. Jeg har allerede før

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free