- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
206

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

206
dens Helte; thi den seer dem under Nødvendighedens
Bestemmelse. Deraf igjen dens Uformuenhed til at faae
et Menneske til at handle, dens Tilbøielighed til at
lade Alt gaae istaa; thi den fordrer egentlig, at man
skal handle nødvendigt, hvilket er en Modsigelse.
Selv det ringeste Individ har saaledes en Dohbelt-
Existents. Ogsaa han har en Historie, og denne er ikke
blot et Produkt af hans egne frie Handlinger. Den ind
vortes Gjerning derimod tilhører ham selv og skal i al
Evighed tilhøre ham; den kan Historien eller Verdens
historien ikke tåge fra ham, den følger ham enten til
Glæde eller til Bedrøvelse. I denne Verden hersker dei
et absolut Enten-Eller; men denne Verden har Philoso
phien ikke med at gjøre. Forestiller jeg mig en ældre
Mand, der skuer tilbage over et bevæget Liv, saa faaer
han for Tanken ogsaa en Mediation deraf, thi hans Hi
storie var indflettet i Tidens; men inderst inde faaer
han ingen Mediation. Der adskiller endnu bestandigt et
Enten-Eller Det, der var adskilt, da han valgte. Skal
her være Tale om en Mediation, saa kunde man sige,
det er Angeren ; men Angeren er ingen Mediation. den
seer ikke attraaende paa det, der skal medieres, dens
Vrede fortærer det; men dette er ligesom Udelukkelse,
Modsætningen til Mediation. Her viser det sig tillige,
at jeg ikke antager et radikalt Onde, da jeg statuerer
Angerens Realitet; men Anger er vel et Udtryk for For
soning, men tillige et absolut uforsonlig! Udtryk.
Dog alt dette indrømmer Du mig maaskee, Du, der
dog paa saa mange Maader gjør fælles Sag med Philo
sopherne, undtagen forsaavidt Du for privat Regning paa
tager Dig at gjøre Nar af dem; Du mener maaskee, at
jeg som Ægtemand kan lade mig nøie dermed, og gjøre
Brug deraf i min Huusholdning. Oprigtigt talt, jeg for
langer ikke mere; men jeg gad dog vide, hvilket Liv
der var det høieste, enten Philosophens eller den frie
Mands. Dersom Philosophen blot er Philosoph, fortabt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free