- Project Runeberg -  Judarna på svensk mark. Historien om israeliternas invandring till Sverige /
88

(1924) [MARC] Author: Eskil Olán
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för, och du hade där ställt fram min rökelse och min olja.» Den
symboliska beteckningen »dukat bord» åsyftar, att i denna bok framdukats eller
serverats alla de satser i Talmud, vilka innehålla lagbestämmelser av skilda
slag, användbara i det dagliga livet.

Schulchan-aruchs författare var den berömde rabbinen Josef Karo
(1483—1575) i staden Safed (Palestina) — en man, som av sin samtid
betraktades med stor vördnad och sades likt en trollkarl sitta inne med vissa
hemliga kunskaper i kabbalistisk anda. Bland talmudskännare framstår
han såsom en verklig auktoritet och utgav bl. a. det berömda verket »Bet
Joseph», ur vilket han senare sammanskrev den mera praktiskt lagda
lagboken Schulchan-aruch, vilken första gången utkom i Venedig 1565.

Detta verk är indelat i fyra huvudstycken:

        1) Orach chajim, avhandlande det dagliga livet i hemmet samt de
religiösa förhållandena;

        2) Jore dea, berörande ritualen vid gudstjänsterna;

        3) Eben haéser, innehållande äktenskapslagarna; samt

        4) Choschen hamischpat, omfattande civil- och kriminallagarna.

Schulchan-aruch utgör fortfarande den lag, som följes av judarna vid
deras inbördes mellanhavanden, och framstår alltjämt såsom ett rättesnöre
för deras handlingar vid en mångfald tillfällen. Den bildar i sitt slag en
prejudikatsamling i stil med Bachmans, Naumans eller Holms juridiska
arbeten och stöder sig därvid på de uttalanden, som gjorts av de lärdaste
rabbiner ända sedan äldsta tider, och vilka förmått intränga i Talmuds
mysterier.

Före Schulchan-aruchs tid måste rabbinerrätterna ofta inhämta
utlåtanden från andra skriftlärda, men sedan detta verk vunnit spridning, hava
judarnas domstolar kunnat fälla sina utslag oberoende härav och med större
auktoritet.

Genom att låta synagogans egna män avgöra alla inbördes rättstvister
vinna judarna många fördelar, och då de på förhand underkasta sig den
judiska rättens utslag och skiljedom, bespara de sig även den långsamma
och ofta dyrbara proceduren inom vårt allmänna rättsväsende. Vid de svenska
mosaiska församlingarna (liksom i utlandet) fungerar rabbinen såsom den
israelitiska rättens ordförande, och därnäst kantorn, när rabbin ej finnes på
platsen eller i hans frånvaro.

Såsom ett exempel på tillämpningen av Schulchan-aruchs föreskrifter
kunna vi här anföra, att en av Göteborgs mest ansedda judiska köpmän
vid upprättandet av sitt testamente på 1840-talet följde den gamla hebreiska
urkundens formulär.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:08:12 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eojpsm/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free