- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
110

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Dubois-Pigalle, Paul - Dubray, Gabriel Yital - Dubufe, Louis Édouard - Due - Dumaine, Louis Francois - Dumas, Marie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lefvande sanning och mästerlig teknik, i
Efter flerfaldiga utmärkelser, blef han
1876 medlem af akademien och 1878
direktör för École des beaux-arts.

Dubray, Gabriel Yital, fransk
bildhuggare, född 1818, lärde sin konst
under Ramey, uppträdde först vid
expositionen år 1840 med en byst. Till hans
äldre arbeten höra: den heliga Filomene
(1842), den hel. Sebastian, Spontini med
musikens genius (1846), den förlorade
sonen, Napoleon IILs staty, den
synnerligen berömda bronsgruppen af en
segerrik Amor (1853), kejsarinnan
Josephine (museet i Yersailies), kardinal
Fesch (1837, i Ajaccio), den stora
ryttarestatyn af Napoleon I, för Rouen
(1865), den sköna dödens engel för ett
kapell i staden Kanton till åminnelse af
dej i kinesiska fälttåget fallna franska
soldaterna (1876), bronsrelieferna på
po-stamentet på Jeanne d’Arcs staty i
Orleans (händelser ur hennes lif), och
talrika porträttbilder.

Dubufe, Louis Édouard, fransk
porträttmålare, född 1820, elev till sin far,
målaren Claude Marie D. (död 1864), och
senare till Paul Delaroche, uppträdde
först år 1839 med en "Maria bebådelse",
på hvilken följde under de närmaste åren
de tre teologiska dygderna, Bathseba
m. fl. Men redan år 1845 öfvergaf han
de bibliska föremålen och egnade sig,
som fadern, åt porträttet och gjorde häri
stor lycka genom finheten och elegansen
hos de qvinliga framställningarna, ehuru
dessa lida brist på sann konstnärlig
uppfattning, t. ex. kejsarinnan Eugenie,
madame Rouher, Rosa Bonheur. Är 1867
målade han sin tafla öfver den förlorade
sonen, i Paolo Veroneses smak, med
figurer i 16:de århundradets kostym, en
ren teaterscen. Sedan har han bl. a.
målat porträtt af kompositören Gounod
(1867), general Fleury, grefven af
Nieu-werkerke (1869), skalden Alexandre
Dumas d. y. (1873), dramatikern Emile
Au-gier och djurmålaren Philippe Rousseau
(1876). I

Due, dansk skådespelare, debuterade
på k. teatern i Köpenhamn den 16 okt.
1788 som Carl i "Förvandlingarna" och
vann ett ansedt namn, då han öfvergick
till gammalmans-rollerna, hvilka han
förstod att variera med stor virtuositet.
Han uppträdde sista gången den 12 maj
1829 som den gamle Gyldenstjerne i
"Dyveke".

Dumaine, Louis Francois, fransk
skådespelare, född i Lieusaint 1831;
egnade sig först åt handel, antogs sedan
till sekreterare hos Alexandre Dumas d.
ä. och ingick derefter vid teatern;
uppträdde en gång på Théåtre-Francais (1849);
spelade på landsortsteatrar och anstäldes,
1852, vid Gaité i Paris, hvarifrån han
öfvergick till Ambigu och sedan till
Porte-Saint-Martin. Han har utfört ett stort
antal roller, synnerligen som "bof" i
dramerna på Pörte-Saint-Martin, Gaité,
Cir-que Imperial och varit mycket omtyckt
af dessa teatrars publik. — Hans syster
Beatrice Martine Person, född 1828, har
också gjort sig ett namn på scenen, i
synnerhet i roller, som alexandre
Dumas d. ä. skrifvit för henne på Théåtre
Historique. Hon drog sig dock snart
från skådebanan och gifte sig med en
rik plantageegare på Réunion.

Dumas, Marie, fransk skådespelerska,
född 1847 i Lyon, der hennes far var en
rik köpman, efter hvars död hon försökte
sin lycka på teatern och debuterade, 1867,
på" Gaité i Paris; gick derefter till Odéon,
der hon spelade de förnämsta qvinliga
rollerna i de franska klassiska styckena,
reste med en fransk trupp, som gaf
föreställningar i Italien; har också med stor
framgång uppträdt på enskilda
föreställningar i London. I början af 1870-talet
anstäldes hon vid Théåtre Michel i Sit
Petersburg och vann mycket bifall.
Sedan hon återvändt till Paris och en kort
tid spelat på Yaudeville, gaf hon, 1877
och 1878, s. k. "matinées caractéristiques"
och "matinées internationales" på
Porte-Saint-Martin och Gatié och spelade
bortglömda eller i Frankrike förut okända

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free