- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
347

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Malmgren, Lars August - Malmsjö, Johan Fredrik - Malmström, Johan August

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Malmgren, Lars August, svensk
skådespelare, född 1813, anstäld en tid vid
gamla Mindre teatern, sedan civil
tjensteman, men mest känd såsom outtröttlig
öfversättare af teaterstycken. Man har
af hans hand nära* 200 öfversättningar,
som spelats i Stockholm, mest på nyss
nämda teater. Död 1861.

Malmsjö, Johan Fredrik,
operasångare, född i Ystad den 9 januari 1853.
Kom till Stockholm 1870. Inträdde som
elev vid målareakademien, der han fortfor
att studera till 1875, då han beslöt att
egna sig åt scenen. Han ingick nu vid
Stora teatern, och studerade samtidigt
sång vid Musikkonservatoriet 1876—79.
Erhöll sistnämda år aktörskontrakt vid
teatern. Eoller å denna scen:
Scheras-min i "Oberon", Laertes i "Mignon",
Kark och Ulf i "Den bergtagna", Miller
i "Niirnbergerdockan", B/uggiero i
"Judinnan", Valentin i "Faust", Papageno i
"Trollflöjten" m. fl..

Malmström, Johan August,
historie-och genremålare, tecknare, är född i
Yestra Ny (Östergötland) den 14 aug. 1829,
der fadern var bonde. I unga dagar
deltog, M. i vanliga landtmannagöromål,
men roade sig på lediga stunder med
träsniderier och namnsdagsgratulationer,
hvilka flitigt köptes af ortens allmoge#
Då anlagen hos den unge visade sig
alldeles afgjorda, lät fadern, trots knappa
tillgångar, sonen fara till Stockholm, der han
1850 blef inskrifven vid konstakademien.
Här vistades han sex: år, erhöll flere
belöningar och deltog från 1853 i akademiens
utställningar. Samtidigt var han
verksam som tecknare för barnböcker. Efter
vunnen rätt till resepension, begaf han
sig 1856 till Dusseldorf, der han
uppehöll sig ett år, samt derifrån till Paris,
hvarest han utnämdes till resestipendiat
och vann inträde å Coutures atelier.
Härifrån hemsände M. ock sin första mera
bekanta * tafla "Heimer och Aslög"
(akademiutst. 1858), som redan visade
hufvuddragen i hans skaplynne som
konstnär, förkärlek för de fornnordiska
minnenas behandling, en lätt, elegant färg,
j behaglig komposition och sinne för
landskapet, såsom handlingens bakgrund. 1860
for M. till Italien, der han någon tid
uppehöll sig i Eom; men han uppsökte
snart å nyo Paris och återkom först 1864
till fäderneslandet. Han hade här
emellertid utstält ett par arbeten som
förskaffat honom agrééskap (1861") och växande
anseende, nämligen »Ingeborg erhåller af
Orvar Odd budskapet om Hjalmars död"
(målad i Paris 1859; i Nationalmuseum)
samt "Brynhilda väfvande i duken sin
älskares bedrifter". Det förra är till sin
teknik en nära frände till Couture’s
målningar, men form behandling och typer
ganska sjelfständiga och vitnande om
målarens kraftfulla fantasi. Efter
hemkomsten valdes M. till akademiens le^
damot, kallades 1867 till vice professor
och s. å. till professor. Yid 1866 års
skandinaviska utställning framträdde M.
med "Kung Sverres tåg till Norge med
Birkebejnarne" och "Elfvalek", hvar i sitt
slag betydande kompositioner, som i syn*
nerhet visade konstnärens förmåga att
behandla landskapet på ett
stämningsfullt och med kompositionens anda för>
träffligt harmonierande sätt. Men
samtidigt uppvisade han äfven ett par prof
på den älskvärda genremålning, r
hvilken en af hans starkaste sidor är att
finna. Han har också tid efter annan
lemnat åtskilliga sådana, mest ined
ämnen ur barnens verld, "Sista paret ut!",
"Korthuset", "Herrns och fruns
marknadsresa", "Trollskrinet" m.-fl., alla fint
och behagligt målade, samt uppburna
af en gladlynt och naiv stämning.

Efter 1860-talets midt har M., utan att
alldeles lägga penseln å sido, dock varit
mer verksam som lärare och enskild
handledare samt såsom illustratör, • än såsom
målare. Sin första lärospån i
illustrations-väg hade han, efter hvad vi sågo, aflagt
redan under tidigaste delen af sin bana.
Han återtog nu ritstiftet såsom tecknare
för träsnittet, sedan Stockholm med "Ny
Illustrerad Tidnings" uppkomst fått en
atelier af konstnärligt danade trägravörer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:57:19 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free