- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
410

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Niss, Thorvald Simeon - Nissen, Erika, se Lie - Nissen-Saloman, Henriette

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

"lofvande" eleverna och hur mycket han
än bemödade sig lyckades det honom
dock aldrig att vinna afgångsbetyget. En
tid arbetade han som dekoratör på den
kungliga porslinsfabriken och under den
ledighet han kunde skaffa sig, målade
han studier i hufvudstadens omnejd, men
hade härmed ingen riktig framgång. De
små taflor han fick utställa väckte ingen
uppmärksamhet och måste säljas till
konsthandlare för en spottstyfver. Ett
afbrott medförde det andra
Slesvig—Holsteinska kriget, i hvilket Niss deltog som
frivillig. Efter sin hemkomst arbetade
han dels som konstnär, dels som
handtverkare, alltid i fattigdom, i synnerhet
sedan han 1872 gift sig. Slutligen tog
han 1877, två år sedan han blifvit
enkling, mod till sig och slutade helt och
hållet med handtverket. Kort derefter
hade han den lyckan att den utmärkte
djurmålaren Otto Bache fick ögonen
öppna for hans talang, och beslöt sig att
utbilda den; i Baches atelier tillegnade Niss
sig den tekniska färdighet han hittills
saknat och snart började allmänheten att
intressera sig för hans arbeten. 1880 och
81 utförde Niss de taflor, som skaffade
honom ryktet som "höstens målare". Som
ingen af Danmarks konstnärer älskar
Thorvald Niss hösttiden, sådan som den
nämligen visar sig kort före löffällningen.
Få hafva som han skildrat dess storhet
och lugn samt dess färgers oändliga
rikedom och prakt. Han har emellertid
äfven målat förträffliga vinterstyckeri,
såsom det stora och framstående konstverk
som 1883 .fick sin plats i den kungliga
samlingen. På verldsutställningen i Wien
1882 var Niss den ende danske
konstnär, som fick medalj. Nu räknas han
sora en af sitt fäderneslands yppersta
landskapsmålare, en i hög grad
egendomlig, med verkligt poetisk känsla
utrustad och i tekniskt afseende utvecklad
konstnär.

Nissen, Erika, se Lie.

Nissen-Saloman, Henriette,
operasångerska och sånglärarinna. Hon
föddes d. 19 mars 1819 i Göteborg.
Hennes redan tidigt framträdande
musikaliska anlag utbildades under ledning af
Georg Gunther, organist vid Tyska kyr?
kan i Göteborg. Ar 1839 finna vi
henne i Paris såsom Manuel Garcias elev.
(Några år derefter, 1841 började en annan
ung svensk sångerska att taga lektioner
för Garcia, men han synes dock aldrig
hafva insett* hennes musikaliska värde —
han hade också aldrig sett henne i
någon scenisk uppgift, der hennes rika
konstnärskap gjorde sig mest gällande —, utan
föredrog den visserligen icke i samma
grad begåfvade fröken Nissen. Den unga
svenskan var — Jenny Lind). Med
brinnande flit, egnade sig Henriette Nissen
åt sina sångstudier och stiftade
bekantskap med en mängd berömda
konstnärliga personligheter, bland dem Chopin,
som blef hennes lärare å piano. A detta
instrument ernådde hon ock en ganska
betydande färdighet. Italienska operan i
Paris stod vid denna tid i sin högsta glans.
Grisi, Persiani, Lablache, Bubini,
Tam-| burini m. fl. utgjorde dess lysande
kon-I stellationer. Det var på denna scen
Henriette Nissen 1843 debuterade som
Adal-gisa vid sidan om Grisi-Norma. Ännu
större framgång väckte hon som Elvira
i "Don Juan". Detta hade ett
treårsen-gagement tilL följd, som gaf anledning
till nya hyllningar.

Den konstresa hon nu företog till sitt
fädernesland liknade ett triumftåg. Den
8 aug. 1843 hade hon sin första
konsert i Ladugårdslands kyrka, som,
oaktadt det då höga inträdespriset: 2 rdr
b:ko, var besökt af 2 a 3000 personer.
Hvad som å programet mest retade
nyfikenheten var den berömda duetten ur
"Norma", deri Normas parti sjöngs af
Jenny Lind och Adalgisas af Henriette
Nissen. Man lyssnade med återhållen
andedrägt till dessa smekande toner och
sedan de förtonat var det verkligen svårt
att säga åt hvilketdera man här skulle
skänkt företrädet: åt den starka,
jemna, genom sin klara och tillika djupa
klang utmärkta rösten hos
konsertgif-iverskan, i förening med hennes väl ut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free