- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
456

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pradher ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

466

"Konservatoriet" och väckte uppseende
genom sin stora färdighet, som parades
med ovanligt behag och älskvärdhet.
Så småningom blef hon teaterns första
dansös och Bournonville komponerade
ingen ballett utan att anförtro henne ett
af hufvudpartierna. 1855 gästade hon
med sin lärare Wien och gjorde äfven
der mycken lycka, men kabaler och
intriger hindrade såväl honom som henne
att få fotfäste vid den österrikiska
scenen. Derigenom åter vans hon för den
danska balletten och fortfor att utgöra
dess vackraste prydnad, tills hon den 22
nov. 1865 som Eleonora i balletten
"Marknaden i Briigge" vrickade foten med den
följd att hon måste taga afsked från
teatern.

Printz, Christian August, norsk
djurmålare, f. på Fredrikshald 1819, död
i Lindhol i Ejdsberg 1867, kom 1853 till
Dusseldorf. Han var en synnerligen flitig
konstnär, men hans förmåga stod ej
alltid i jemnhöjd med hans flit. Hans "räf
i hönsgården’’ tillhör norska
nationalgalleriet.

Protais* Paul Alexander, fransk
målare, är mest känd genom sina båda
pendantbilder "Före anfallet" och "Efter
striden". Protais är i sin framställning
företrädesvis stämningsmålare, han
idealiserar soldatlifvet och breder ett poetiskt
skimmer deröiver. Han tillhör sålunda
en äldre uppfattning än den Frankrikes
yngre krigsmålare omfatta. Den stränga
realismen, den med oblidkelig
natursanning framstälda verkligheten utan minsta
förskönande, återgifver ej Protais,
dertill är hans konst allt för poetisk. Hans
finkänsliga konstnärsskap blir dock
särdeles anslående, just genom stämningens
tilltalande vekhet.

Protais föddes 1826 i Paris. Handeltog
tidigt i soldat- och lägerlif, följde franska
trupper till Krim och Italien och
uppträdde med en följd af bilder från dessa
ialttåg, hvilka gjorde honom i hög grad
populär. I början var det sjelfva striden
han gjorde till föremål för sina taflor,
såsom då han målade slaget vid Inkerman

eller scener från Sebastopol. Senare
öfvergick han till att skildra militära
lägerbilder: "Aftonrasten", "Uppbrott",
"Bivua-ken", samt genrestycken sådana som
"Begrafning på Krim", "Natten vid Solferino"
samt från senaste kriget: "Fångarne vid
Metz", "Franska gardet", "Flodöfvergång",
"Vakten vid fanan" m. fl.

Provost, Jean Baptist Francois,
fransk skådespelare, född 1798, inträdde
1816 i konservatoriet, som han efter
fullbordad kurs lemnade med andra priset i
sorgespelet. Under 1819 -—1828 tillhörde
I han Odéonteatern i Paris och spelade än
| lörste älskare, än räsonnörer, än komiska
roller; öfvergick sedan till
Porte-Saint-Martin och innehade under sju år de
förnämsta rollerna i dramer och
melodramer. År 1835 erhöll han tillåtelse att
uppträda på Théåtre Francais, der han
snart vann mycket bifall och efter få år
upptogs bland "Jes sociétaires". P.
stannade under sin återstående lefnad vid denna
teater och var en af dess utmärktaste
I skådespelare, "fullkomlig och
oefterhärm-I lig", såsom uttrycket ofta lät, lika god i
de gamla klassiska franska styckena, som
i nutidens komedier, alltid sann och
naturlig. Hans spellista var ganska
vidsträckt. Död 1865.

Pruckner, Karolina, österrikisk
sångerska och sånglärarinna, född 1832 i
Wien-Hon sjöng åren 1850—54 med framgång
å åtskilliga tyska hofteatrar, men
förlo-rade plötsligt sin stämma och har de
senaste åren egnat sig åt undervisning i sitt
fack i sin födelsestad. Hon har utgifvit
en broschyr med titeln "Theorie und
Praxis der Gesangskunst" (1872).

Prudent, Emil, fransk pianist, föddes
i Angouléme 1817. Kom redan vid unga
år till Paris och inträdde i
konservatorium. Inom en jemförelsevis kort tid
hade han förvärfvat sig ett namn som en af
Frankrikes ypperste pianister. Utom sitt
fädernesland lät han dock aldrig höra
sig, ja knapt utom Paris’ område, ty för
konsertresor hade han aldrig lust. Så
mycket mera känd och värderad var han
I bland den franska hufvudstadens musik-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0460.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free