- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
577

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tadolini ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

577

definitivt projekt till Alexanderssloden.
Men först efter döden kom honom till del
det erkännande han förtjenat, och sora
kunnat gifva hans konstnärliga
sträfvanden den lyftning, som fattigdomen
hindrade. Finska regeringen tillerkände
enkan, en romarinna, och barnen en
pension, och bland den finska allmänheten
hopbragtes inom kort en rätt betydande
summa för att betrygga den
efterlemnade familjen för nöd.

T. saknade all boklig bildning och hans
idiom var en högst egendomlig blandning
af de språk, han kommit i beröring med.
Desto rikare var han på hjertats bildning
och ett slags medfödd nobless i all
folklig enkelhet.

Talbot, Denis StanislasMontalani,
kallad Talbot, fransk skådespelare, född i
Paris 1824; intogs i konservatoriet 1849
och studerade der under Beauvollet,
erhöll belöning och debuterade på Odeon,
hvarest han anstäldes såsom förste
tragiker, men utförde äfven ’Tinanders-roller",
hvilka han i tre år studerat för Samson
och i hvilka han snart förskaffade sig
stort anseende. Under några år spelade
han dessutom många andra roller och
gjorde lycka i mer än sextio olika, hvar- J
för han 1856 upptogs på Théátre-Francais I
och snart der stod i främsta ledet. Han
utförde roller i så väl det gamla
klassiska lustspelet, som i nutida
salongsstycken och skådespel, gjorde lycka såsom
Orgon, Arnolphe, Géronte, Harpagon, men
också i "Bonhorame Jadis", såsom
Duchá-teau i "Fiammina" och Thomastia i "Le
printemps." Han är en mycket
samvetsgrann skådespelare och lifvad af den
varmaste kärlek till konsten samt var alltid
af stort inflytande på åskådarne. T.
utsågs till "sociétaire" 1859 och tog afsked
1879, hvarefter hon egnade sig uteslutan-J
de åt undervisning i dramatik och vardt
en utmärkt lärare. Från hans skola ha
Sarah Bernhardt, Maray m. fi. kända
skådespelare utgått. Äfven flere unge
advokater ha tagit undervisning af honom i
deklamation.

Tallieu, Emile Laurent, fransk
skådespelare, född i Bourges 1834; anstäldes
först i bodhandel i Paris, sedan på
köntor i Bordeaux, men debuterade på en
elevteater i Paris; uppträdde sedan på
Saint-Marcel-teatern, hvars direktör då var
den bekante skådespelaren Bocage, som
åtog sig Tallieus utbildning. Sedan han
uppträdt på ännu ett par småteatrar,
väck-te han på Clanes-teatern uppseende såsom
grefve d1 Apremont i "Les sceptiques" och
skapade 1867 med stor framgång baron
de Tréviéres i "Les inutiles" samt Mathis
i "Le juif polonaise. År 1871 Öfvergick
han till ödéou och väckte stort bifall i
jen mängd olika roller, bland andra i
Tartuffe, Almaviva, Burrhus i "Britannicus",
Agamemnon i "fphigénie en Aulide,"
o. s. v.

Talma, Francois Joseph, fransk
skådespelare, född i Paris den 15 januari.
1763; bestämdes för samma yrke som
fadern idkade och skulle således blifva
tandläkare samt tillbragte några af sina
barndomsår i England. Då han var
femton år, återvände han till Paris och
började få smak för skådespelarkonsten,
synnerligen under flitiga besök på
Théätre-Franeais. Han debuterade dock icke förr
än han var nära tjugufem år, då han
spelade Seides roll i Voltaires "Mahomet".
Under någon tid måste han på
Théátre-Franeais nöja sig med älskareroller, dels
i sorgespel, dels i lustspelen. Så bröt
revolutionen ut, och Talma var en af
dennas beundrare, men försummade ej
att fullkomna sig i sin konst. På
"Francais" uppsattes Joseph Chénier’s
sorgespel "Charles IX ou la Saint-Barthélemy,
hvilket stycke hade en "revolutionär
framgång". T. spelade titelrollen och hade
ej blott noga betraktat alla taflor som
framstälde den franske Carl den niondes
bild, utan också i historien noga
studerat hans karaktär och kunde derför både
i anletsdragen och i framställande af inre
egenskaper åstadkomma en likhet som
skall ha varit rent af förfärande.
Samtida skildringar intyga, att T. med
utförandet af denna roll genast intog en fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0581.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free