- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
402

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Världen och människan - III. Humanitet och kultur - 9. Om hvilodagen - 10. Är lyx tillåten?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

402
att de sex dagarne äro just det rätta, för människornas fysiska
krafter och fortfarande uthållighet med enformiga sysselsättningar
afpassade måttet. Det ligger dessutom något humant äfven däri, att de
människan vid arbetet behjälpliga djuren få njuta sin del af denna
hvila. Att omåttligt förlänga perioden för återkommande hvila skulle
vara lika inhumant som dåraktigt. Jag har till och med sett detta
på ett exempel ur erfarenheten. Då jag under revolutionstiden
vistades några år i Paris, så fick jag där upplefva, att man med
öfvergif-vande af den gudomliga anordningen lade det torra och träaktiga dt
cimalsystemet Mil grund äfven för denna inrättning. Först den tionde
dagen var det som vi kalla söndag, och all vanlig verksamhet
fortgick nio dagar å rad. Då detta egentligen tydligtvis var alldeles för
mycket, så firade många, så godt polisförordningarna medgåfvo, äfven
söndagen, och så uppstod åter för mycken sysslolöshet. Så vacklar
man alltid mellan två ytterligheter, så snart man aflägsnar sig från
den regelmässiga och ordnade medelvägen. — Men om detta nu är
fallet redan enligt blott förnuftsenliga och världsliga betraktelser, huru
annorlunda framställer sig ej saken från religiösa synpunkter;
därigenom, blir högtidsdagens idé liksom dess njutning en källa till andlig
glädje och sann tröst. De stora högtidsdagarne äro dessutom
förbundna med så märkvärdiga historiska tilldragelser, att de därigenom
erhålla en särskild helighet. Det är i sanning det mest passande
firandet af dessa dagar att i bibeln själf hos alla fyra evangelisterna
läsa berättelsen om dem, på hvilka högtiden syftar.
W. v. Humboldt, Bref till en väninna.
. 10.
AP lyx tillåten?
Är lyx tillåten? Gud drifver lyx, i det att han smyckar fältet
med blommor, och Jesus har funnit behag i lyx vid sin smörjning
af Maria från Bethanien (Joh. 12). Sålunda få vi drifva lyx till Guds
och Kristi ära. Men äfven för vår egen räkning? Lyx är något helt
annat än slöseri. Slöseri är osedligt, men lyx är det skönas
användning utöfver måttet för det behöfliga i ett andligt kulturintresses
tjänst. Ty vi lefva ej blott af det nödvändiga och nyttiga, utan
äfven af det sköna. Den Gud begåfvat med denna världens goda, bör
ej lefva som en ringa arbetare. Och framför allt rättfärdigar
sällskapslifvet äfven lifvets yttre prydnad. Och vi skola visa oss själfva
för hvarandra lika väl i kroppsligt som andligt afseende från den
bästa sidan. Ty sällskapslifvet skall tjäna till att skänka hvarandra
nöje. I enlighet härmed afgöres äfven frågan om toaletten. Om den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free