- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
410

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - E - Evodius ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

410

EVODIUS, ett af Mercurii tilnamn, hwars bildstoder woro upreste
wid landswägarna.

EVOE, EVOHE, EVŒ ell. EVAN. Detta tilnamn gafs Bacchus derföre
at han förwandlat sig til lejon i kriget emot jättarne. Jupiter
hade upmuntrat honom med de orden: Eu uie, evohe Bacche, raskt
min son, fatta mod, min son Bacchus! Detta war det rop som
Bacchi tilbedjare uprepade under orgierna.

EVONYME, Saturni älskarinna, med hwilken han hade Parcerne och
Furierna.

EVONYMUS, son af Cælus och Terra, gaf sitt namn åt en af
stammarne i Athén.

EVOPIS, dotter af Træzen, begärdes til ägta af sin farbroder
Dimetas, som underrättade hennes fader om sin brorsdotters
hemliga förstånd med brodern. E. hängde sig under förbannelser
öfwer farbrodern. Denne blef werkligen kär i et gwinnolik som
hafwet hade upkastat på stranden, och dödade sig då kroppen
började at förmultna.

EWATTAS, små platformer uphöjda på träpelare i grannskapet af
Morais ell. begrafningsplatserna; Engelsmannen hafwa ansett dem
såsom et slags altaren, emedan Taitierne der lade allahanda
slags lifsmedel til offer åt sina gudar.

EXADIUS, en af Lapitherne, som wid Pirithoi bröllop stack ut
ögonen på Centauren Grynens.

EXAEL, den tionde af deförsta änglarne, som, enligt Enochs bok,
lärde menniskorna at förfärdiga swärd, guld- och silfwerarbeten
för fruntimmer, bruket af ädla stenar och smink.

EXAUGURATIO, Om någon Gudomlighet, hos Romarne, dyrkades på et
ställe der man wille upbygga et tempel, nyttjades wissa
ceremonier likasom för at bedja den begifwa sig derifrån,
hwilket kallades Exaugurare.

EXCELSA, höjder, på hwilka Jsra-eliterne offrade åt afgudar.

EXCETRA, tilnamnet på Lernæiska wattenormen.

EXECESTUS, en tyrann hos Phokæerne, hade twå ringar som för
honom uppenbarade framtiden. Då han slog dem emot hwarandra,
påstod han sig kunna af ljudet sluta til hwad han borde göra och
hwad som skulle hända honom. Denna underbara talisman, som hade
underrättat honom om hans dödsstund, kunde likwäl icke gifwa
honom något medel at undwika den.

EXEGETER, prester som tolkade lagen och lydde under Hierophanten.

EXESTO, gå härifrån, et uttryck som nyttjades wid offren.

EXIMIÆ HOSTIÆ, de bästa kreaturen af hjorden som waldes til offer

EXITERIA kallades af Grekerne he böner och offer som gjordes
innan man började et krig, eller en resa; äfwen före en
slägtings eller wäns död.

EXOLE, en af Thestiaderna.

EXOPOLIS, et tilnamn åt Venus, hwars bild stod utanför Athéns
wallar.

EXPIATOR, försonare. Detta namn gafs i allmänhet åt Gudarne, men
i synnerhet åt Jupiter, emedan han ansågs försona menniskornas
brott.

EXSUPERANTISSIMUS, ett af Jupiters tilnamn.

EXTEMPLO war et ord som utroparen (Præco) på Angurernes
tilsågelse utsade, när folket skulle gå sin wäg, sedan de gjort
sina anmärkningar och offringen war förrättad.

EXTISPICES, spåmän eller prester, som wid offren sökte utforska
Gudarnes wissa i offerdjurens inelfwor. Se SPÅMÄN (Aruspices).

EXTISPICIUM, undersökning as offerdjurens inelfwor. Vitruvius
gifwer dertil et ganska sannolikt ursprung. “De gamle, sade han,
undersökte lefwern af de djur som betade på de ställen der man
antingen ärnade bygga, eller slå läger; sedan de öppnat flera
och funno lefwern skämd, gjorde de den slutsatsen at wattnet och
betet woro skadliga, och öfwergåfwo derföre stället.” Reglarna
för denna konst woro ganska obestämda. Alle författare
öfwerensstämma deri at en dubbel lefwer ofelbart förebådade de
lyckligaste händelser. Likwäl läser man i Senecas Œdipus at det
war af elak betydelse för monarkiska stater.

EZAN (Mahom. M.) är signalen til bönen hos Musulmännen. Som
Koran ålägger dessa folkslag at göra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free