- Project Runeberg -  Om de historiska förberedelserna till operadramat /
7

(1872) [MARC] Author: Carl Johan Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de historiska förberedelserna till operadramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de furstliga festspelen i allmänhet hafva gemensamt med
de andliga skådespelen, fick man nu äfven in ett starkt
mythologiskt element, som erbjöd rikligt stoff till den unga
lefnadsglada renaissancens många praktfulla fester, åt
hvilka det förherskande modet bjöd att gifva en dramatiskt
musikalisk prägel. Tristano Calco’s arbete de Nuptiis
Ducum Mediolanensium
erbjuder rikt material till dessa
festers historia, till hvilken vi längre fram skola
återkomma.

Ehuru ej stående i direkt förhållande till operans
bildningsprocess, må dock här påpekas några musikaliskt
dramatiska företeelser under den senare delen af medeltiden,
hvilka utvecklat sinnet för det slag af dramatisk förlustelse,
som operan vill tillfredsställa. En sådan företeelse vartill
någon del trubadurpoesien. Visserligen har man med skäl
karakteriserat denna poesi såsom öfvervägande lyrisk, men
likväl antogo flere af hennes arter en ganska dramatisk
prägel; den flitigt öfvade diktart, som bar namnet tenzone
gifver genom sjelfva benämningen ett stöd för detta
påstående. Ur sjelfva beskaffenheten af dessa till formen
dialogiska sånger — låt vara att de utfördes af en eller
flere personer — måste ett mimiskt framställningssätt
framtvinga sig. Folklekens förhållande till dramats uppkomst
har med skäl blifvit påpekadt. Bland provençalerne fans
en sångdans, corolas, i hvilken sångens skiftningar på det
nogaste åtföljdes af dansens rörelser. Dessa mimiskt
musikaliska företeelser stå i nära förhållande till de nämnda
tenzones och torde väl närmast kunna jemföras med
grekernes hyporchema, som blef grunden till det grekiska
dramats chorer. Medeltiden älskade ej blott riddartorneringar
med svärdet och lansen, utan äfven sångartorneringar i
musik och poesi. Såsom exempel på det senare slaget
behöfver blott nämnas det beryktade sångarkriget på
Wartburg. Tenzones hafva med all sannolikhet gifvit upphof
till de profanskådespel som under namnet contrasti (fr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:18:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcjopera/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free