- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
215

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grundsats. Tvärtom betonade han särskildt den
varningen till sina lärjungar: »Håll er till mina ord och
inte till mina gärningar». Få lärare hafva också
uppammat ett så stort antal elever; han formligen rekry
terade Berlinerteatern med dem, och hos ingen af dem
märkte man det minsta spår af mästarens eget manér.
Detta till försvar för hans allvarliga sträfvan och hans
stora förmåga att hos andra utveckla hvad naturen hade
nekat honom själf.

Iffland var, kan man gärna säga, det tyska
gästspelets fader, och därmed har han gifvit sitt lands konst
en farligare gåfva än i det virtuossystem han för sin
egen del hyllade, fastän han fördömde det hos andra.
Hans oupphörliga och osläckliga törst efter publikens
bifall förledde honom till ständigt upprepade
gästuppträdanden på nästan alla Tysklands teatrar. »Det nöje,»
plägade han säga, »som en konstnär kan skänka och
emottaga från en alldeles ny publik, föder nytt blod,
nya uppslag, stegrad kraft.» Och detta kan nog vara
sant; men en stor fara ligger nära till hands bredvid
fördelarne: den, att blifva allt hungrigare efter bifallet
och att köpa det med allt flitigare användande af de
konstgrepp, som man vet kan framkalla det. Och
Iffland undgick heller inte den faran; han förlorade
genom dessa upprepade ansträngningar icke allenast en
god del af jämnvikten i sin konstnärliga natur, utan han
miste därvid äfven helsa och krafter.

När de franska trupperna under Napoleon
ockuperade Berlin och det preussiska hofvet måste draga
sig undan till Königsberg, inträdde för skådespelaren
och teaterledaren en bitter tid af ansträngningar, oro
och nedslående erfarenheter, hvilka helt och hållet bröto
återstoden af hans krafter och ännu mera förstörde
hans redan förut försvagade helsa. Under denna tid
började hans dagsarbete klockan 5 om morgonen och
slöt icke förrän efter midnatt. Han hade att föra all
teaterns korrespondens, läsa alla inlemnade stycken,
studera in alla sina elevers roller, träffa alla anordningar
med kostymer och dekorationer, leda alla öfningar och
repetitioner och själf spela nästan alla aftnar, för att på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free